Gamle kabler og lysopsætning

Hej!

Kan nogen hjælpe mig med det her dilemma:
Det er gamle kabler, så jeg kan ikke finde den rigtige løsning i 'manualerne' på nettet.
Jeg har vedhæftet et billede af hele molevitten.

Ledningerne fra loftet kommer ud af tre rør. Der er 

3 sorte
2 hvide
1 brun/rød
1 blå

Lige nu (som på billedet) er de sat sammen sådan:
2 hvide sammen med én sort
2 sorte ned til lampens blå
den brune/røde til lampens røde
Altså en blå fra loftet til overs. På den her måde har jeg alt strøm i halvdelen af lejligheden og i den anden halvdel KUN strøm i lamperne, altså virker stikkontakterne lang panelerne ikke.

Jeg har prøvet at stikke den 'ekstra' blå ned sammen med de sorte, så de alle tre møder lampens blå, men så virker strømmen kun på to værelser og stuen står HELT uden strøm både i lamper og stikkontakter.

Hvis nogen kender et tip, ville jeg bliver hammer glad!

Mvh Anne Laursen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej... Velkommen til.
Kan ikke se noget billede. Husk at trykke "indsæt" efter at du har uploaded billeder.

Den er ikke helt nem at løse..... et er sikkert: der er ikke anvendt nutiddig farvekombination.
Tror måske at alle 3 sorte skal samles, da det nok er NUL. HVID kan så være fast fase.

Kunne også være en ide at løsne et par kontakter (IKKE afmontere!) og stikkontakter for at hvilket farver der går
til hvor.

Men prøve først at få det billede på....

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hvis du er i tvivl om hvordan du uploader billeder har jeg lige strikket en hurtig guide samme omkring det i denne tråd. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/185546
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis