Opsætte PL loftdåse "nedefra" som erstatning for fuga50x50

Kære alle på LDS


Jeg er blevet opmærksom på at jeg har et 50x50 fuga lampeudtag monteret på et gipsloft som ikke er lovligt, da der skulle være brugt en PL55 dåse åbenbart. Det er en ca. 10 år gammel installation.

Det nuværende 50x50 fuga udtag sidder i mit et-lags gipsloft i en oval dåse af en slags (ikke orange). Der hænger ikke en lampe direkte i udtaget - i stedet føres en blød ledning over til en lampe der har sin egen loftmontering.

Jeg mener der mødes/samles 2 eller 3 installationskabler i udtaget.

Jeg er ikke aut. elektriker, og jeg har ingen intention om at tackle denne udfordring selv, men jeg er blot interesseret i at høre om nogen her har en anbefaling eller to til hvordan man bedst løser denne udfordring

Bag gipsen er der 100mm isolering og derefter et ældre pudsloft. Der er ikke en regel eller forskalning i nærheden af det nuværende udtag.

Mine spørgsmål som jeg ville være meget taknemmelig for hvis nogen ville hjælpe med at besvare er:

1 - Er det muligt at (efter)montere "nedefra" uden at bryde en stor del af loftet op?

2 - Kan en dygtig elektriker klare opgaven eller skal der også en tømrer ind over? 

3 - Kan PL dåsen monteres i det eksisterende loft, eller evt direkte i gipsen med nogle "vinger" som halogen-spots? Jeg havde også tænkt om man kunne skrue en træklods med nogle lange skruer op i pudsloftet der får godt fat i det eksisterende loft og derefter montere dåsen på denne. Der er ikke dampspærre at tage hensyn til i det nedsænkede loft.

4 - Hvis PL dåsen er meget besværlig er en grim roset/udløbsroset så et lovligt alternativ hvis der skal mødes 3 installationskabler.


Jeg har i øvrigt fundet en instalations-vejledning fra fabrikanten, men jeg synes ikke den dækkede min lidt specielle/bagvendte situation  


Håber nogen har et godt råd at give af. Tak


Karsten
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor lave det om, der er jo ikke en farlig installations.

Pl dåsen kan ikke monteres nedefra, den skal skrues fast i konstruktionen, så det vil kræve et noget større hul.
Jeg monterede et par pl dåser oven fra, jeg har ca samme konstruktion som dig)
Jeg savede hul oppefra, i det gamle loft, og fik dem monteret.
Mange tak for dit svar Je__ns.

Jeg ønsker at lave det om da jeg har fået fortalt at det ikke er helt lovligt, og jeg er bekymret for forsikringsproblemer og den slags hvis det skulle give problemer senere.

Jeg er dog ærgelig over af at høre at en PL55 kun kan monteres oppefra. Hvad med min idé med træ-klodsen op i det eksisterende loft eller rosetten?

Alle input er meget velkommen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er vel denne type dåse vi snakker om!


Hvis du lavet et stort nok hul, i dit gibsloft, kan du da godt montere den nedefra, og med en afstandsklods skrue den fast, i det overliggende loft. men det vil jo kræve noget af en rosset til at dække hullet.
Husk at dåsen skal gå igennem loftsbeklædningen, ellers skal der bruges en mellem ring.

Ville det være besværligt at lave det oppe fra? Jeg lavede nogle af mine oppefra, det gik rimeligt nemt. Mit "øverste loft" er forskalling, med tagrør, der er pudsede.
Hej, det har været lovligt siden 2010 at benytte forfra dåser i loft. Jeg mener blot at der ikke må hænge en lampe direkte i ledningen i et 50x50 lampeudtag.

Måske du kunne nøjes med en ny dåse?
Nu er jeg ikke sikker på hvilken dåse du har. Det er måske en af de gamle forfradåser. Og forfra dåser må gerne sidder i loftet, men de må ikke benyttes til rosetmateriel. Dvs, et sted hvor en lampe kan monteres. Og det er fordi at dåsen ikke er lavet til at skulle "bære" noget.
Jeg ville ikke lavet det om, bare for at lave det om. Du har jo hængt lampen i en krog, og ikke i selve lampeudtaget. Så det er ikke strængt nødvendigt at lave det om. Du vil dog få en K bemærkning i en el rapport for det. Det kan man så undgå ved at skifte lampeudtaget ud med en stikkontakt, eller sætte en blændæksel på, før et evt salg.

Ønsker du alligevel at ordne det, kan du skære et hul på 20x20cm i gipsen hvor du vil have dåsen til at side. så har du plads til at fastgøre den, og sætte den så den stikker ned igennem gipsen, ( men ikke under). de 4 kanter i hullet, skære du så med en kniv, så de får en skrå kant. Så tager du enten det stykke gips du skar ud, eller et nyt i 20x20 cm hvor du også skære kanterne skrå, og bore et 68mm hul til PL dåsen og sætte op i hullet i loftet.
Du får pladen til at sidde fast ved at ligge 2 stykker træ op på oversiden af gipsen og skruer dem fast. Derefter kan du sætte de 2 plader på 20x20 i igen. Så skal der spartles, og males. også er den klaret.
Det kræver selvfølgelig at du er villig til at male igen.
Men hvis de 3 kabler alle er lange nok til at nå ned til undersiden af gipsloftet, kan du godt nøjes med at sætte en clips rosset, i stedet for den dåse der sidder nu. og med lidt held kan du dække hele hullet fra forfradåsen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Enig med de andre. Lad det være som det er nu. Så længe du ikke hænger en lampe direkte i, er der intet problem forstået på den måde, at det ikke er farligt. Problemet er selvfølgelig, hvis der er en, som finder på at hænge en lampe op i det. Men det er du jo opmærksom på, at du ikke må.
Ved salg kan du skrue en clipsrosset op, hvis du vil undgå anmærkninger.
Tusind tak for de mange gode svar, hvor I har taget jer tid til at komme med konkrete løsningsforeslag på mit problem. Nettet viser sig da fra sin bedste side her på LDS!

Det er rart at høre reglerne siden 2010 har ændret sig således denne type forfradåse og 50x50 nu kan benyttes i loft, blot så længe der ikke hænger en lampe i udtaget.

Den nemmeste måde at gøre det helt lovligt tolker jeg som følgende:

1) Montere clipsroset ved siden af nuværende lampeudtag

2) Forbinde lampeudtag til clipsroset.

3) Så kan evt. lampe fremover hænge direkte i clipsrosetten som jeg har læst mig til typisk kan bære op til 5 kilo.

Er det korrekt forstået, eller er meningen at jeg erstatter 50x50 udtaget med en clipsroset?


Punkt 2 afføder et lille spørgsmål som jeg håber nogen vil komme med en kommentar til

1 - Kan forbindelse fra udtag til roset være blød ledning (tror jeg det hedder) fra fuga 50x50 ind i rosetten, eller er der krav om at det er et installationskabel der føres fra nuv. lampeudtag over i rosetten?

Og et enkelt spørgsmål mere:

2 - Er det også lovligt at 3 installationskabler "mødes" i denne forfra dåse i loftet? Jeg mener nok at en kommer fra tavlen, en går til afbryder på væggen og en går til et andet lampeudtag.


Tak til alle.


Karsten
Vi tager det i samme rækkefølge som du skriver det.

Jeg var måske ikke præcis nok. En forfradåse må ikke benyttes til roset materiel. Dvs der ikke må side et lampeudtag i den, uanset om det benyttes, eller ej. så med paragraf brillerne på, er det ikke lovligt, selvom lampen hænger i en krog. Men så længe den hænger i en krog sker der ikke noget. Men en ny ejer, eller en anden kan jo komme til at hænge en lampe op uden krog, hvorfor reglerne er som de er.

1: Nej det er forkert forstået. Det jeg mener er at du kan fjerne den nuværende dåse i gipsen. og hvis kablerne (og kun hvis) er lange nok til at nå ned til undersiden af gipsen, kan du montere en clipsroset i stedet for. Ved dog ikke om det er muligt at dække hele hullet med en clipsroset, men det tror jeg. Ellers kan du lige give den lidt akryl Du kan så smide et lille bræt på 10x5 cm op, så du har noget at skrue cliprosetten fast i.

2+3: håber svaret er givet fra 1

Ja der må gerne samles 3 installations kabler i en forfradåse, clipsrosset og andre typer dåser.
Tusind tak Illisher - for både godt svar og tålmodigheden

Jeg har som nævnt åbnet og kigget og der lader til at kablerne godt kan nå det sidste stykke ned til en evt. clipsroset. Det må en aut. elektriker naturligvis vurdere.

Fin idé med et lille bræt til fastgørelsen af rosetten. Jeg håber en dygtig elektriker har snilde og erfaring nok til at løse denne type opgave.

Jeg har besluttet at få gjort noget ved det mens jeg husker alle de gode råd (og før reglerne ændrer sig i en ugunstig favør), så jeg får tilkaldt en aut. elektriker til at kigge på det. Jeg melder jeg tilbage her når tingene er kommet på plads.

God lørdag
Hej

Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig, at vide om det vil være lovligt, at sætte en
50 x 50 grisetryne (stikudtag) i en forfradåse i loftet, og heri sætte en stikprop der er på monteret lampens ledning.
Eller vil det også anses for at være roset materiale, hvilket der bliver skrevet er ulovligt i en forfradåse.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også