Opsætte PL loftdåse "nedefra" som erstatning for fuga50x50

Kære alle på LDS


Jeg er blevet opmærksom på at jeg har et 50x50 fuga lampeudtag monteret på et gipsloft som ikke er lovligt, da der skulle være brugt en PL55 dåse åbenbart. Det er en ca. 10 år gammel installation.

Det nuværende 50x50 fuga udtag sidder i mit et-lags gipsloft i en oval dåse af en slags (ikke orange). Der hænger ikke en lampe direkte i udtaget - i stedet føres en blød ledning over til en lampe der har sin egen loftmontering.

Jeg mener der mødes/samles 2 eller 3 installationskabler i udtaget.

Jeg er ikke aut. elektriker, og jeg har ingen intention om at tackle denne udfordring selv, men jeg er blot interesseret i at høre om nogen her har en anbefaling eller to til hvordan man bedst løser denne udfordring

Bag gipsen er der 100mm isolering og derefter et ældre pudsloft. Der er ikke en regel eller forskalning i nærheden af det nuværende udtag.

Mine spørgsmål som jeg ville være meget taknemmelig for hvis nogen ville hjælpe med at besvare er:

1 - Er det muligt at (efter)montere "nedefra" uden at bryde en stor del af loftet op?

2 - Kan en dygtig elektriker klare opgaven eller skal der også en tømrer ind over? 

3 - Kan PL dåsen monteres i det eksisterende loft, eller evt direkte i gipsen med nogle "vinger" som halogen-spots? Jeg havde også tænkt om man kunne skrue en træklods med nogle lange skruer op i pudsloftet der får godt fat i det eksisterende loft og derefter montere dåsen på denne. Der er ikke dampspærre at tage hensyn til i det nedsænkede loft.

4 - Hvis PL dåsen er meget besværlig er en grim roset/udløbsroset så et lovligt alternativ hvis der skal mødes 3 installationskabler.


Jeg har i øvrigt fundet en instalations-vejledning fra fabrikanten, men jeg synes ikke den dækkede min lidt specielle/bagvendte situation  


Håber nogen har et godt råd at give af. Tak


Karsten
Kære alle på LDS Jeg er blevet opmærksom på... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må man gerne. For i den situation er det ikke muligt at "komme til" at hænge noget tungt op i dåsen. Så det kunne også være en mulighed. Og en af de nemmere faktisk. (som man godt selv kunne lave, hvis man gad, selvom det nu er en elektrikers arbejde)
Bliver lige nødt til at kommentere at, i tilfælde af at det er en metal der sidder i loftet og denne sidder helt ned til gips pladen (uden luft imellem dåse og gips) så er det stadigikke lovligt at montere en stikk i den. Dåsen skal være lukket, og det kan den i så tilfælde kun blive med en afstandsring
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bliver lige nødt til at kommentere at, i tilfælde af at det er en metal der sidder i loftet og denne sidder helt ned til gips pladen (uden luft imellem dåse og gips) så er det stadigikke lovligt at montere en stikk i den. Dåsen skal være lukket, og det kan den i så tilfælde kun blive med en afstandsring
Opgaven i denne tråd er sikkert løst, og fungere som det skal. Til gengæld kunne der måske være andre der kunne have fordel af at vide at der er sket nyt på denne front. Der er kommet en løsning med et lampeudtag der er godkendt til forfra montering i en Kaiser Europa dåse. http://www.wexoe.dk/produkter/afbrydere_og_stikkontakter/lampeudtag/
Stadig er det fast installation der kun må udføres af autoriseret installatør.

stærkstrøm

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også