Isolering af ydervægge...

Hej,
Har købt et dejligt sommerhus fra sidst 60'erne, som jeg skal i gang med. Det er muret i de dersens store 'let-beton-sten' agtige ting, som er hvide. Planen er at pudse ydervæggen helt op udvendigt, og isolere indvendigt med 95 mm.
Vil man isolere i et stålskelet, eller bare skrue et træskelet på muren indvendig ? Der skal jo efterfølgende beklædes med gips...

På forhånd mange tak.

Mvh. Rasmus

Hvis det ikke dur, prøver vi bare igen...
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Rasmus9000 på 15 nov 2013 23:29
Planen er at pudse ydervæggen helt op udvendigt, og isolere indvendigt med 95 mm.
Vil man isolere i et stålskelet, eller bare skrue et træskelet på muren indvendig ? Der skal jo efterfølgende beklædes med gips...

På forhånd mange tak.

Mvh. Rasmus
Nej du må ikke skrue trælægter direkte på din væg, da det er den indvendige side af din ydermur. Du skal have luft imellem den nye væg og din indermur - mener det er ca. 20 mm.
Hva havde du tænkt med dampspærren?


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej.

Du kan sagtens sætte isolering på som du beskriver, men du skal have en dampspærre med i planen.

Du køber en gang dobbeltklæbende gulvtæppetape og med den sætter du dampspærre direkte på din nuværende ydervæg, taper det hele sammen og så sætter du dit skelet op. du har så også mulighed for at trække nye installationer til EL og VVS i væggen hvis du vil.
Skrevet af yoko ono på 16 nov 2013 09:04
Hej.

Du kan sagtens sætte isolering på som du beskriver, men du skal have en dampspærre med i planen.

Du køber en gang dobbeltklæbende gulvtæppetape og med den sætter du dampspærre direkte på din nuværende ydervæg, taper det hele sammen og så sætter du dit skelet op. du har så også mulighed for at trække nye installationer til EL og VVS i væggen hvis du vil.
Nej - dampspærren skal være på den varme side - max 1/3 inde i isoleringen


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af yoko ono på 16 nov 2013 09:04
Hej.

Du kan sagtens sætte isolering på som du beskriver, men du skal have en dampspærre med i planen.

Du køber en gang dobbeltklæbende gulvtæppetape og med den sætter du dampspærre direkte på din nuværende ydervæg, taper det hele sammen og så sætter du dit skelet op. du har så også mulighed for at trække nye installationer til EL og VVS i væggen hvis du vil.
Hvor har du lært / læst den vejledning henne??  

For det første så bruger man ikke GULV tæppe tape til en dampspærre, men folie klæber eller DAMPspærre tape...

Dernæst så må du aldrig sætte en dampspærre længere ind end 1/3 af den samlede isolerings tykkelse din væg har.

Og til sidst. Når du nu engang har en enkelt stens murstensvæg, så skal du have luft imellem ydervæg og de træ / stål lægter du sætter op som indervæg...

Ellers ja, så er det en god ide ikke at have ledninger og andet bagved dampspærren..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Kan ikke finde den artikkel om seneste forskning inden for efterisolering på indersiden, men den konluderede at det i praksis var umuligt at gøre godt nok. Der vil med tiden opstå kondens og skimmelsvamp mm

Fandt dog dette. Bare så det ikke er min fri fantasi jeg kaster ud

Morten Kristiansen, teknisk konsulent i Teknisk Service, Rockwool A/S, svarer:
En indvendig isolering øger risikoen for kondens og skimmelsvamp i ydervæggen samt frostsprængninger i murværket. En indvendige isolering gør den 'gamle' ydervæg mere kold, da der ikke længere kommer samme mængde varme hen til væggen. Derfor skal man også passe på med ikke at isolere væggen for meget på indvendig side - for en sund ydervæg vil det ofte betyde en maksimal indvendig isoleringstykkelse på ca. 100-120 mm. Ved indvendig isolering skal der normalt altid monteres dampspærre for at nedsætte mængden af fugt, som kan komme hen til den nedkølede 'gamle' ydervæg.

Let's make better mistakes tomorrow!!

Skrevet af oopo på 16 nov 2013 15:14
Kan ikke finde den artikkel om seneste forskning inden for efterisolering på indersiden, men den konluderede at det i praksis var umuligt at gøre godt nok. Der vil med tiden opstå kondens og skimmelsvamp mm

Fandt dog dette. Bare så det ikke er min fri fantasi jeg kaster ud

Ja, udvendig isolering er langt bedre.
I mange tilfælde er det dog næsten umuligt uden at ødelægge husets oprindelige udtryk uden drastiske ændringer ( tag, udhæng, flytning af vinduer m.m. )
Og så kan det risikere at blive en langt dyrere renovering end der nogensinde kan tjenes hjem



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af oopo på 16 nov 2013 15:14
Kan ikke finde den artikkel om seneste forskning inden for efterisolering på indersiden, men den konluderede at det i praksis var umuligt at gøre godt nok. Der vil med tiden opstå kondens og skimmelsvamp mm

Fandt dog dette. Bare så det ikke er min fri fantasi jeg kaster ud

Hvorfor vil der med tiden opstå skimmelsvamp?

Hvis du udføre din konstruktion korrekt så vil dampen ikke kunne trænge ud i konstruktionen. Blot husk på, at holde din dampspærre 1/3 inde i isoleringen for så kan du føre alle kabler på den varme side. Derved vil der ikke være nogen steder dampspærren bliver hullet.
Dernæst så brug folie klæber på alle de steder dampspærren sættes fast på murværk samtidig med en klemt konstruktion og de steder den møder en anden plastic dampspærre bruges dampspærre tape. Hvordan kan det blive utæt?

Rigtigt, at hvis din ydervæg ikke har hård brændte mursten eller på anden måde ikke optager vand, så vil det med tiden give problemer, da muren ikke bliver opvarmet som før og derved affugtet.

Men har du en ydermur der ikke optager vand og samtidig har et større udhæng så muren ikke bliver fugtet i større omfang, så er der ingen tilhændring for at isolere indvendig.

Ydre isolering er bedre, men hvis man planlægger od udføre en indvendig isolering ordentligt, så kan dette også lade sig gøre.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg skal prøve at finde artiklen igen.
Mener det er pga kondens, som du jo ikke kan "dampspærre" dig ud af.
Rasmus vil så kun isolere med 95mm og i et sommerhus, så det er måske ok?!

Let's make better mistakes tomorrow!!

Vil det så sige at det skal være luft ml. ydervæg og isolering...?
Og skal dampspærren så sidde på ydersiden af isoleringen...? Havde tænkt at sætte dampspærre på træskellet efter isolering, og dernæst gips, men er det forkert...?
Hvordan finder man ud af om de sten som ydermuren er lavet af, kan 'tåle' en efterisolering, mht. frostsprængning som der nævnes...

På forhånd tak

Hvis det ikke dur, prøver vi bare igen...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis