kælderprojekt - lambda værdier

Vi har "arvet" en kælder, hvor alle ydervægge er indvendigt isoleret med 50 mm rockwool i et lægteskelet. Til overflod er der afsluttet med nogle plader,  der får én til at føle, at man går rundt i en cigarkasse.

Overraskende nok har vi ikke nogen egentlige fugtproblemer, men nu skal det gøres ordentligt, da vi gerne vil bruge kælderen mere intensivt (herunder varme den op).

Der er ikke nogen opstigende fugt, og der er et ældre velfungerende omfangsdræn, men desværre ikke nogen udvendig isolering.

Så ned med cigarkassen og op med Ytong Multipor på ydervæggene.

Nu fjerner vi så 50 mm rockwool, og er der her i forummet nogle skrappe isolerings-drenge (eller piger), der kan sige noget begavet om hvor tyk en Multipor-væg skal være for ikke at forringe isoleringen i forhold til i dag.
 

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ytong Multipor har lambda 42 mW/mK
Rockwool har typisk 37 mW/mK. Gammel isolering højere. Træet giver også lidt.

Så umiddelbart vil jeg mene, at der i dit tilfælde ikke er nogen større forskel for samme tykkelse.
Du skal faktisk have 42/37 * 50 mm Multipor op for at få den samme isoleringsværdi = 57 mm.
" cigarkassen " isolerer også lidt så jeg vil sige 60 mm.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for begge svar, som er dejligt konkrete og operationelle.

Så nu slår jeg med den store hammer og sætter 100 mm Ytong op, så vi opnår både en fugtmæssig bedre konstruktion og en kærkommen sidegevinst i form af forbedret isolering.

Det giver mig lige anledning til et tillægsspørgsmål:

Betonvæggene er malet med et eller andet, som jeg ikke aner om er diffusionstæt eller ej. Der er dog ikke nogen "bobler" nogen steder, hvor der er fugt, der fortvivlet kæmper sig ud, så enten kommer der ikke noget fugt gennem væggene, eller også diffunderer det gennem malingen (men rockwoollen virker tør).

Malingen sidder rigtig godt fast, så vedhæftningen af Ytong-væggen bør ikke blive noget problem.

Hvor meget ville I gøre ud af at fjerne malingen inden Ytong'en sættes op? (jeg krydser fingre for I siger "ikke noget". Jeg er selvsagt helst fri - det er et l...-job).

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Du kan jo skrue nogle murankre ind efter behov, der skal ikke så mange til. Det giver lidt ekstra sikkerhed.

Elektronikteknikeren
Alt efter hvor lange vægge du skal mure op ville jeg også forankre den lidt, måske 1 gang pr. m2 eller sådan noget. Mindre kan sikkert også gøre det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også