Forslag til stærkt hegn.

Hej

Mit hegn der vender mod vest væltede i stormen  så nu skal jeg jo have sat et
nyt op. 
Hegnet der vender stik vest ( bor i midtjylland ) ud mod en stærk trafikeret vej og 
ellers maker hvor vinden har frit spil. Da det jo ligger tæt på vejen skal det være
højt ca 240 cm. Mit gamle hegn var lavet af 10*10 cm lærkestolper der var støbt
ned.
Jeg gider ikke det vælter igen så tænker på jern stolper eller en form for stolpesko 
hvor man kan sætte træ stolper i.
Skal siges at jeg ikke har ret mange penge at gøre med så det betyder en del
hvad det koster.
Håber der er nogle der har nogle gode ideer. 

Hilsen Jan
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver jo ikke stærkere af at du bruger jern stolper. Jern står jo ikke bedre fast end træ Hvis det derimod var stolperne der knækkede kunne du sætte jernstolper i i stedet, men ellers er det spild.

Du kan sætte 2 brædder på hver side af stolpen for at forstærke den.20cm fra bunden sætter du, 2 brædder på 50 cm hver der sidder parallelt, også 50 cm længere oppe af stolpen, igen 2 brædder på 50 cm hver der sidder parallelt på den anden led. Så har du en kraftig forankring i jorden. Du kan evt lave dem længere end 50cm for at gør det stærkere. Brug et 1" bræt, så kan det vist ikke sikres mere end det. Håber du forstår hvad jeg mener
Hej

Tak for svar er nu ikke helt sikker på jeg forstår det men
læser det nogle flere gange så kommer det nok.
Det er mine stolper der knækkede lige over jorden så det skal
bare være stærkere. Tror osse de var blevet lidt rådne i bunden
og det gider jeg ikke igen så vil ikke have træ i jord eller beton.
Ville gerne have en form for store stolpesko men ved ikke om
det findes.

Hilsen Jan
Tja hvis stolperne har været meget gamle, og evt med råd i. Ja så kan de jo næste ikke gøre for det :p Men jo så er det klart at det vil være stærkere med en jern stolpe. Hvis ellers man er villig til at betale det ekstra.
Hegnets opbygning har jo også rigtig meget at sige. Er det en klink beklædning, hvor vinden ikke kan komme igennem, er der jo et langt større tryk på end, hvis det var et halvt åbent hegn, hvor brædderne sidder forskudt på hver side.
Her er en rigtig flot illustration af hvad jeg prøvede at forklare før. Dette kan selvfølgelig også gøres på en jern stolpe, så har man sikret den rigtig meget mod at vælte. De blå og røde er brædder der sidder parralelt, men på hver deres side af stolpen, og i en forskellig højde, for at give mest stabilitet.  Men når nu det er stolpen der er knækket, er det ikke sikkert det er nødvendigt, dog kan det jo ingen skade gøre at man forstærker en stolpes stabilitet. 
Hej

Nu er jeg med og det er faktisk lavet sådan da vi lavede det og betonen er også armeret.
Selve betonen har ikke flyttet sig er kun stolperne der gav sig. De knækkede lige over
betonen.
Hegnet forøvrigt fra 2006 så kan godt være stolperne var ved at være færdige
selvom det er lærketræ.

Hilsen Jan
Annonce
prøv tykkere stolper, udgåede telefonpæle etc, og tilsvarende bedre forankring i jorden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Beton stolper det holder, men det koster jo.

Vil du have stolpesko, findes der den her type, som på billedet, får den et par gennemgående galvaniserede bræddebolte er der godt styr på stolpen.

Jeg har købt den type i Jem & Fix, til omkring kr. 69,95 pr stk. til 100x100 stolper
H

Hæv dem så den øverste tværplade er over jorden, og lad stolpen hvile på den, brug evt. murepap mellem stolpe og metal.
ville man havde det til at holde længe ville betonstolper som før nævnt nok være den bedste løsning da du ikke har noget træ i jorden der rødner se evt. http://jimahegn.dk/hegn-betonstolper-betonstolper-bundplader-c-363_123_504.html
men dette er nok en dyr løsning..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis