Hej håber der er nogle der kan give et par gode råd og vejledning.
Har købt en 4,8 kw varmepumpe til min nybyggede kolonihave, med gulvvarmeslanger på 63kvm. Den varmer en varmtvandsbeholder på 100l med kølemiddel.
Spørgsmål.
jeg kunne evt skulle varme vandet til 50grader og blande det i en blandesløjfe på fremløbet ikke bliver for varmt? Herved kan vi også bruge det til badevand.
Varme vandet til 35grader og sætte en elstyret pladevarmeveksler på brugsvandet som kun varmer vandet når det skal bruges. (Hælder mest til denne løsning da vi ikke bruger meget vand, men ved ikke om det er muligt)
Måske kunne man varme vandet til 50grader og sætte en returventil på der først åbner ved 27grader der kommer nok svingende temperaturer på gulvvarmen men dette kunne måske også være en løsning.
Til sidst jeg har en nilan danlager 180l opbevaret. Måske man kunne tage varmepumpen og tilslutte den til centralvarmekredsen og herved også have mulighed for solfangere, så kunne man tage gulvvarmen fra vandet i bunden og brugsvand øverst. Problemet er jeg ved ikke om det er muligt at gøre dette da vvb og varmepumpen er købt sammen. Men styringen sidder dog på udedelen.
Håber på gode svar. Hilsen Mathias.