Fjernelse af varmepumpe - hvordan?

Hej

Jeg skal have fjernet vores Panasonic CS-HE12LKE fra tidl. beboelse, og har spørgsmål til hvordan man gør det korrekt.

Det er noget med at man skal lukke en specifik ventil og lade anlægget køle i en periode, og så kan man lukke den anden - for at redde så meget af gassen som muligt.

Kan nogen af jer gøre det lidt mere tydeligt så jeg gør det korrekt?

Der er to slanger på yderenheden, en tyk og en tynd. Den tykke er den mest varme så vidt jeg kunne mærke.

How do I proceed?

Mvh, Kim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"for at redde så meget af gassen som muligt" betyder at du skal have besøg af en autoriseret tekniker. Det er kun dem med lynkoblinger du selv må rode med.
Hej

Men det gør jeg altså alligevel. Derfor søger jeg råd til at gøre det så korrekt som muligt.

Og det er immervæk ikke meget der slipper ud hvis man lukker systemet ned korrekt, og en installtør vil i øvrigt benytte samme proces.

Så jeg håber nogen har erfaringer de vil dele med mig.

Mvh, Kim
Den tynde er tryksiden og den tykke er sugesiden.
Hvis du stiller den på køl, kan jeg give dig en anvisning. Jeg ved ikke præcis, hvordan det fungerer ved varme.
Dvs du lukker for den tynde og lader maskinen køre i en tid, og så lukker du den tykke, hvorefter der ikke er meget tilbage i indedelen.

Med venlig hilsen
ktm

Hej Ktm

Tak for dit svar, det lyder til at være til at overkomme!

Fandt i øvrigt lige flg. metode for en Bosch varmepumpe, men de er vel grundlæggende lavet ens, så den burde også kunne bruges:

http://www.bosch-climate.dk/files/201212201026310.Installationsvejledning%20EHP6AA.pdf

Sidste side, under "tømningspumpning".

Er det ikke samme metode du skitserer ovenfor?

Foreløbigt tak for svar!

Mvh, Kim
Lige præcis!! En glimrende vejledning du der fandt!

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Hej igen

Super. Ja, det er en fin forklaring de har skrevet.

Den står INGEN steder i opsætningsguiden til Panasonic varmepumpen, meget underligt.

Goodie, så kan jeg sørge for at holde (stort set) al drivhusgassen inde i anlægget.

Håber bare ikke Pana'en lukker ned fordi den detekterer, at jeg har lukket ventilen og bygger tryk op. I så fald skal jeg have fundet dens "testmode" eller hvad Panasonic kalder det.

Mvh, Kim
Hej

Så fik jeg afprøvet metoden, og den virker aldeles fremragende på en Panasonic ligeledes. Der kom kun et lillebitte "sus" da jeg skruede rørene af enheden efter proceduren.

Man skal bare huske at tænde varmepumpen med Auto ON (man holder den nede i 5 sekunder indtil der kommer et beep og så tvangskøler den). Knappen sidder på indendørsenheden, over der hvor man kobler ledninger til den.

Mvh, Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis