Fjerne murværk ved limtræs drager

Nogen der ved hvor tæt på en drager man kan tillade sig at skære en væg ned, har et stykke væg jeg gerne ville fjerne nemlig, men er i tvivl om det kan skæres helt ind til limtræet, altså den gule linie, som ville være ideelt, eller jeg skal holde mig til den røde linie.





Drager understøtter spærfødder / bjælkelaget på 1.salen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis murværket ellers er i god stand, tror jeg godt at jeg ville turde at fjerne murværket hen til den gule linje. Det kræver dog, at du på en eller anden måde kan sikre limtræsbjælken mod at knække sideværts ud, du fjerner jo dens gaffellejring.

Med venlig hilsen

Anders

Nu er den bjælke da så forbandet stor, hvilket får mig til at tro, at den er hårdt belastet.
Ud fra den antagelse vil jeg være meget forsigtig med at ændre dens stabilitet.
Men om den har den lille stump væg mere eller mindre, gør nok ikke den store forskel, idet det stabiliserende stykke hen over døren under alle omstændigheder forsvinder. Det er det stykke mur, der bekymrer mig. Murstenene kan sagtens bære det nedadrettede tryk. Jeg har haft en lecablok, som er noget svagere end en gedigen mursten, under tryk i min hydrauliske presse. Jeg mener at huske, at den kom op på 6-7 tons, før den knustes.
Jeg ville godt turde, hvis jeg kunne komme til at sikre den imod at skride ud, ved at forankre den i bunden.
Det skulle jo nødig ende på den måde, vi ser i Filipenserne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det burde der ikke være noget til hindre for at gøre men det kræver en sund væg og ikke en der smuldrer når du piller i den. Men det kommer an på det stabiliserende i væggen. Hvis der optages energi på langs af væggen slipper den jo fri der i en eller anden form, men tænker hvis du fastgører limtræet så det ikke kan smutte udover kanten brude du nok kunne gøre det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Limtræ er kraftigt overdimensioneret, han har selv limet den og lavet den så den passede helt ned til overkant overskabe, som så kunne hænge direkte i den, derfor den voldsomme dimension.

Kæntning er sikring ved at loftet kommer helt ned på siden af drageren, så den kan ikke kæntre uden at skulle skubbe ydervæggen ud også, så den ryger inden steder sidevejrs.

Murværk er sundt og stærkt, så ingen problemer der heller.

Har ikke helt besluttet endnu om ikke jeg skulle skære lidt af den drager i bunden også, men bliver måske også aktuelt, da den er ret voldsom, men når loftet kommer ned til overkant mursten ved indervæggene, bliver det måske ikke så voldsomt igen, vil jo fjerne en 8-10 cm af bjælkens højde.
Fra ide til handling....

Så røg den ene side og overstykket ned i dag, af hensyn til naboérne, ville jeg dog ikke starte vinkelsliberen op, og åbne vinduer og døre her til aften, så må vente til i morgen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis