Bejdse oven på træfiller?

Jeg har lavet en stuebord til kæresten af en egetræs bordplade og noget rundstok. Hendes første tanke var at det skulle males, hvorfor jeg valgte at spartle de små revner ved samlingerne væk med noget træfiller jeg havde fra jom&fix. Og det har jo efterladt et hvidt "slør" på fladen, og en tynd hvid linje ved samlingerne. 
Nu har jeg så fået overtalt hende til at vi kunne bejdse det i en grå farve, for stadig at kunne se træ looket, og beholder det fede ved bordet imo. 

Men hvad gør jeg så nu med de steder der er hvidt slør fra filleren? Skal det slibes væk, eller kan det vaskes væk med lidt vand på en svamp? Bejdsen er jo gennemsigtig, og derfor vil det jo være pænest at kunne se årene i træet over det hele. 
Går ikke ud fra der er noget i vejen for at bejdse selvom man har brugt træfiller. Revnerne der er fyldt ud med filler, bliver vel bare grå som bejdsen?
har det noget at sige at der er trængt trælim ud ved samlingerne. Det værste er slebet væk. Kan det misfarve bejdsen?

Jeg ville starte med at tørre bordet over med en våd klud for at træet kunne rejse sig. For så at slibe et ned igen. Så skulle det rejse sig mindre når jeg bejdser det - Er hvad jeg har læst et sted.  

Er der noget jeg skal være opmærksom på i dette projekt, eller er det lige ud af vejen?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal regne med at de steder hvor du har fyldt træfiller i, vil få en mørkere farve da filleren er mere porøs i overfladen. Det er også et spørgsmål om hvilken lim der var i filleren, de bedre fillere er lavet på celluloselim som ikke er synlige når de er tørret op.
De steder hvor limen er trukket om skal du slibe til rent træ, ellers vil bejsen ik trække ned i træet, samt det hvide "slør" skal slibes væk, som grundregl, det du kan se på overfladen nu, vil du også kunne se efter bejse, da bejsen er transparent.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også