Skydedør og gasbeton

Hej derude

Jeg skal bygge en væg op imellem mit bryggers og køkken.
i den nye væg vil jeg gerne have en skyde dør da der ikke rigtig er plads til en alm. dør. Mit problem er, at den nye væg i den ene ende kommer til at støde vinkelret op til en gasbetonvæg. og den anden ende støder op til enden af en anden gasbetonvæg (således det bliver til et hjørne).

Min umiddelbare tanke er selvfølgelig en væg af et træskellet og beklædt med gips således døren kan køre der inde i.

Er der noget jeg her skal være opmærksom på når de to materialer støder op til hinanden? og er der nogen som har andre løsningsforslag?

Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Nu er både gasbeton og gips ret døde materialer så der burde ikke være nogle problemer i at bygge det sammen. Nu vil jeg selvfølgelig ikke reklamere for den dørfabrik jeg selv arbejder for, men både vi og vores konkullegaer i branchen sælger færdige skydedørsløsninger også kaldet 'skydevægselementer' hvor du er sikker på at dørplade, skinner, dæklister og beslag passer sammen -det eneste der ikke følger med er gipsen! Det er selvfølgelig en dyrere løsning ift. bygge det op selv, men du får en slankere vægkonstruktion.

Ift. at bygge de to materialer sammen ville jeg gøre det på samme måde som hvis det var en gipsvæg: indvendigt hjørne= akryfuge; udvendigt hjørne= spartelkant, sandspartling og maling...

Mvh

Mads
Hej Mads, tak for input

Jeg har kigget på den "færdige" løsning mht. selve døren. Det er helt iorden at reklamere lidt, men er der noget specielt jeg der bør gå efter?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så lidt da,

Det er lidt svært at sige hvad du 'bør gå efter' når detaljerne er uklare, men hvis du har specifikke spørgsmål til skydedørsløsninger kan jeg næsten helt sikkert besvare dem
Jeg ville undlade træskelet og bruge stål i stedet. Så er du helt sikker på at det ikke arbejder i hjørnerne.

Du kunne også mure væggen op i 5 cm porebeton (eller 10 for den sags skyld). Svalk laver nogle glimrende skydedørssæt med ruller, skinner osv. Så skal du bare selv købe et dørblad og evt. greb osv.
Har efterhånden sat nogen stykker op, og kan kun tilslutte mig Mads Bo's forslag.
Køb en komplet ramme (samlet eller usamlet) m. dør, stil den på gulvet og find ud af hvor du vil have den. Så kan du (så at sige) forskalle rundt om den og sætte gips op.

http://jeld-wen.dk/produkter/indven...kydedoere/

http://www.youtube.com/watch?v=YGm6C-gF38s

Den eneste fælde er længden på gipsskruerne.
Man kan godt blive lidt træt i ansigtet, hvis man glemmer at tænke sig om, og bare tager den nærmeste kasse

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er ved at lave bryggers og skal lave en halvmur vinkelret ud fra væggen... Skal være i 50 mm h+h porebeton og den skal fungere som enden på et 266 cm langt skydedørs skab med 2 døre.. Så ret tungt arrangement... Men der kommer dæmpere på. 
Mit spørgsmål til eksperterne

Skal jeg bruge vinkel beslag til væg mellem hver plade og fjeder beslag til loft?

Er 50 mm som bagefter bliver berappet med grov puds stærk nok til at stå alene som beskrevet?

Vh Thomas 
50 mm mur kan nok stå alene hvis du "forkæler" den lidt i sammenbygning med den eksisterende mur med nogle rundjern for hver plade i stedet for vinkel beslag. Her mener jeg at bore 10 mm huller ind i muren for hver plade i porebeton. Proppe lidt lim ind i hullet og stikke en stump 8 mm rundjern ind. Der hugges plads i multiplade så rundjern kan komme med i limfugen uden at genere.
Skydedøre skal vel ikke stoppes af muren men af nogle stop beslag og dæmpere oppe i skinne.
Jeg ved ikke hvad du mener med fjederbeslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-02-2020 22:00:33

50 mm mur kan nok stå alene hvis du "forkæler" den lidt i sammenbygning med den eksisterende mur med nogle rundjern for hver plade i stedet for vinkel beslag. Her mener jeg at bore 10 mm huller ind i muren for hver plade i porebeton. Proppe lidt lim ind i hullet og stikke en stump 8 mm rundjern ind. Der hugges plads i multiplade så rundjern kan komme med i limfugen uden at genere.
Skydedøre skal vel ikke stoppes af muren men af nogle stop beslag og dæmpere oppe i skinne.
Jeg ved ikke hvad du mener med fjederbeslag.

 fjeder beslag er et man skruer i loft og limer med i sidste skift...

https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/lecablokke-og-fundablokke/gasbeton/gasbetontilbehor/H-H-fjederbeslag-t-multiplade?gclid=EAIaIQobChMI2feb7fnT5wIVia3tCh11MALwEAQYASABEgL4GPD_BwE 

og man kan købe vinkel beslag osse
https://tgkshop.dk/shop/1094-hh/200988-hh-vinkelbeslag/?gclid=EAIaIQobChMIwv37yfnT5wIVWODtCh3VxAoEEAQYASABEgJMMPD_BwE

men om det er stærkt nok med de vinkel beslag alene??

tror vi går med noget jern stænger i væggen og limer dem med....

skydedøre har dæmpere ja
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også