Hjælp til at regne forbrug ud

Hej alle
Håber nogen kan hjælpe mig

Jeg har 18 halogen spot 25 watt stk, hvis de køre 4 timer hver dag 365 dage om året, hvad koster det, kan ik finde ud af regne stykket ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ca. 1500kr.

Elektronikteknikeren
Og hvis du skifter dem ud til 3 W LED bliver det ca. kr. 160,-/år - så du har ca. kr. 1340,- til at købe LED for.

Hvis du så regner med en tilbagebetalingstid på 2 år kan du få nogle rigtigt gode varmhvide LED-pærer med Ra over 90.

Og med den llevetid der er på kvalitetsLED skal du ikke skifte dem de første 15-20 år :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok det jo en del at spare, men syndets der er en del at vælge imellem af samme slags , men hvad skal man gå efter
Ra tallet er et udtryk for, hvor god en farvegengivelse man har i lyset fra pæreren.

En elektrisk glødepære har en Ra på 100.

Problemet med LED er, at de kun giver lys i nogle afgrænsede farver. Disse farver blandet sammen giver hvidt lys. Men, da der kun er nogle få nuancer i hver farve vil man ikke så godt kunne skelne farvenuancerne på det man kigger på, f.eks et maleri.
Jo højere Ra desto flere farvenuancer er der i pæreren, og desto flere farvenuancer kan man se.

Lidt forenklet forklaring, men håber den giver mening.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ra står for lyskvalitet/farvegengivelse.

Sollys har Ra 100 - en billig Haraldskrald LED har ca. Ra 70, en halogenpære ca. 95 og en glødepære ca. Ra. 98. Jo højere jo bedre.

Under 80 er ikke værd at gå efter - bøffen bliver grå..

Varmhvid går fra ca. 2600K til 3000 K - det jeg ( og flere leverandører ) vil kalde ægte varmhvid er 2700 K - så det er den du skal gå efter.

Jeg har nogle stykker med 2800 - 2900 K ( også varmhvide - men jeg kan sagtens se at 2700 K er varmere - mere gylden.

Du skal også vurdere spredningsvinklen - de bedste har både lille og stor spredningsvinkel for den samme pære.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvad med den her de hedder ra 80

http://www.harald-nyborg.dk/p6816/paere-led-2w-gu10-smd-plast
Skrevet af murer1 på 13 nov 2013 20:24
Hvad med den her de hedder ra 80

http://www.harald-nyborg.dk/p6816/paere-led-2w-gu10-smd-plast

Jeg burde nok have skrevet " de billige fra Haraldskrald kan risikere at have helt ned til Ra 70 "

Den er nok også lige lille nok med 2 W og 150 lm. - men 2700K er godt. Du kan få 3W med Ra>90 med omkring 250 - 300 lm. ( svarer til 25 - 35 W halogen )

Men i min verden er Ra 80 for lidt - kan sagtens gå som sekundær belysning - men ikke som primær belysning - og i køkken og bad hvor farvegengivelsen er meget væsentlig ville jeg ikke gå under Ra90 - og hellere Ra 95.

Har haft nogle i køkkenet på Ra 80 - det er middelmådigt og er skiftet ud med nogle med Ra> 90.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvor ville du sige jeg kunne købe de ra 90 3 watt
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også