Hjælp til at regne forbrug ud

Hej alle
Håber nogen kan hjælpe mig

Jeg har 18 halogen spot 25 watt stk, hvis de køre 4 timer hver dag 365 dage om året, hvad koster det, kan ik finde ud af regne stykket ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ca. 1500kr.

Elektronikteknikeren
Og hvis du skifter dem ud til 3 W LED bliver det ca. kr. 160,-/år - så du har ca. kr. 1340,- til at købe LED for.

Hvis du så regner med en tilbagebetalingstid på 2 år kan du få nogle rigtigt gode varmhvide LED-pærer med Ra over 90.

Og med den llevetid der er på kvalitetsLED skal du ikke skifte dem de første 15-20 år :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok det jo en del at spare, men syndets der er en del at vælge imellem af samme slags , men hvad skal man gå efter
Eisoe hvad står ra over 90 for ?
Annonce
Ra tallet er et udtryk for, hvor god en farvegengivelse man har i lyset fra pæreren.

En elektrisk glødepære har en Ra på 100.

Problemet med LED er, at de kun giver lys i nogle afgrænsede farver. Disse farver blandet sammen giver hvidt lys. Men, da der kun er nogle få nuancer i hver farve vil man ikke så godt kunne skelne farvenuancerne på det man kigger på, f.eks et maleri.
Jo højere Ra desto flere farvenuancer er der i pæreren, og desto flere farvenuancer kan man se.

Lidt forenklet forklaring, men håber den giver mening.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ra står for lyskvalitet/farvegengivelse.

Sollys har Ra 100 - en billig Haraldskrald LED har ca. Ra 70, en halogenpære ca. 95 og en glødepære ca. Ra. 98. Jo højere jo bedre.

Under 80 er ikke værd at gå efter - bøffen bliver grå..

Varmhvid går fra ca. 2600K til 3000 K - det jeg ( og flere leverandører ) vil kalde ægte varmhvid er 2700 K - så det er den du skal gå efter.

Jeg har nogle stykker med 2800 - 2900 K ( også varmhvide - men jeg kan sagtens se at 2700 K er varmere - mere gylden.

Du skal også vurdere spredningsvinklen - de bedste har både lille og stor spredningsvinkel for den samme pære.

Hvad med den her de hedder ra 80

http://www.harald-nyborg.dk/p6816/paere-led-2w-gu10-smd-plast
Skrevet af murer1 på 13 nov 2013 20:24
Hvad med den her de hedder ra 80

http://www.harald-nyborg.dk/p6816/paere-led-2w-gu10-smd-plast

Jeg burde nok have skrevet " de billige fra Haraldskrald kan risikere at have helt ned til Ra 70 "

Den er nok også lige lille nok med 2 W og 150 lm. - men 2700K er godt. Du kan få 3W med Ra>90 med omkring 250 - 300 lm. ( svarer til 25 - 35 W halogen )

Men i min verden er Ra 80 for lidt - kan sagtens gå som sekundær belysning - men ikke som primær belysning - og i køkken og bad hvor farvegengivelsen er meget væsentlig ville jeg ikke gå under Ra90 - og hellere Ra 95.

Har haft nogle i køkkenet på Ra 80 - det er middelmådigt og er skiftet ud med nogle med Ra> 90.

Hvor ville du sige jeg kunne købe de ra 90 3 watt
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også