Væg af gasbeton - hvordan afsluttes mod loft?

Hej,

Jeg står overfor at rive en væg mod badeværelset ned, og skal bygge en ny op, og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål. Jeg er forholdsvist ny GDS'er, så I må bære over med at jeg stiller nogle lidt dumme spørgsmål!

Huset er fra midt-80'erne. Den eksisterende væg ser ud til at være lavet af gips, og der er klinker overalt i badeværelset. Der er noget fugt i væggen bag fliserne, og både væg og fliser skal derfor ned. Min plan er at sætte en ny væg op af gasbeton, så der ikke kommer fugtproblemer i selve væggen igen. 

Der skal støbes helt nyt gulv på badeværelset, da vi udvider det med ca 1 kvm. Dette er der en murer der ordner, da jeg ikke vil stå med at skulle lave korrekt fald mv selv.

Mine spørgsmål er:

1) når man flår sådan en gipsvæg ned, så er der sikkert et metal eller træskelet indeni. Men hvad skal jeg bruge som fundament for min gasbetonvæg? Er det ikke bedre at rive væggen ned først og fremmest, og så lade mureren støbe gulvet så der også er et fast underlag jeg kan bygge på?

2) Jeg har læst en masse guides til at bygge vægge i gasbeton, og synes ikke det lyder helt umuligt. Jeg er med på at når man skal afslutte så skærer man sidste blok over og laver en kile, så man sørger for at der er lim på alle flader. Men hvad med den allersidste, når nu væggen skal gå hele vejen til loft? Skal man bare lirke den ind?

3) Ovenpå sidste række af gasbeton-plader, hvad lukker man så med? En fuge eller skum? Eller noget helt tredje? Min plan er at slutte af med glasfilt på begge sider af muren, både i badeværelset og ude i gangen.

4) jeg skal også i samme omgang lave en brusekabine i samme materiale. Er det samme afslutninger i vådzone - eller vil det være bedre ikke at føre væggen helt op til loftet?

Jeg håber at der er nogen der kan svare på spørgsmålene, jeg har søgt rundt på forummet her og kan ikke se svar på dem. Mange tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Hvorfor vil du lave væggen i gasbeton frem for en gipsvæg?
Begge materialer er vandsugende, måske endda værst med gasbeton contra f.eks. fibergips.
Ingen af materialerne må eksponeres for fugt. I dit hus har der ikke været noget sikring imod fugtindtrængen, som man laver i dag. Med moderne fugtmembran, 2K, udført korrekt og omhyggeligt, bliver der ikke noget problem i fremtiden.
Jeg ville end ikke drømme om at bikse en gasbetonvæg op, og skal det være noget i den henretning, ville jeg vælge Leca, som ikke transporterer fugt i helt samme stil som gasbeton.
Jeg har selv 2 badeværelser, som let konstruktion i eksisterende trækonstruktion, på 1. sal bygget for 12 og 15 år siden uden problemer, altså bygget op i vådrumsgips.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak!

Jeg havde bare hørt at det var det nemmeste - simpelthen. Der findes en del guides til at bygge med multiblokke/ytong, og det virker ret simpelt. De skriver også specifikt at materialet ikke er vandsugende, og modstandsdygtigt overfor mug og skimmel!

 Men det er måske ikke tilfældet?
Jeg vil også umiddelbart mene, at en let væg i gips, er at nemmest/bedst. Sæt evt. nogen stykker krydsfiner ind før du lukker med gips/vådrumsgips. Så har du noget at skrue i hvis du skal hænge elementer op senere. Der findes også plader f.eks. Jackoboard, men jeg har ikke selv prøvet at arbejde med dem.

Mvh, Dennis
Studerende og tidligere tømrer
OK. Jeg skal gerne overveje gipsvæggen en gang til.

Men hvad er så den bedste rækkefølge - skal jeg flå vægge ned og sætte nye vægge op, inden mureren skal ind og støbe gulv?
Prøv at spørg mureren. Hvis han nemmere kan komme til uden, så vent. Men i de fleste tilfælde, er det nok bedst at lave væggen først vil jeg mene. Så skal han bare støbe op til væg, og ikke bekymre sig om at lukke af så betonen ikke flyder ud. Men prøv at hør først. Det gælder om at gøre det så nemt som muligt for alle parter.
Held og lykke med det.

Mvh, Dennis
Studerende og tidligere tømrer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis