varmtvandsbeholder

alle.

Min varmtvandsbeholder (brugsvand) taber hurtig varme, uden at der er brugt varmt vand, anlægget er kun 3,5 år gammelt fra Vølund, temperaturen falder ca 5 grader på 1,5 til 2 timer Har snakket med vølund som mener at energien i varmtvandsbeholderen går i gulvvarmen, men de havde ikke noget bud på hvordan det skulle løsesL

Er der andre der har oplevet eller hørt om det samme, da anlægget laver varmt vand mange gange om dagen.

alle. Min varmtvandsbeholder (brugsvand) taber... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Joffer på 12 nov 2013 13:45
Nå ja ;-)

Nej jeg har ikke cirkulation på det varme vand.

Som jeg skrev længere oppe så er min varmepumpe også timer om at hæve temperaturen op til 50 grad typisk kommer den op på 46-47 grader og så bliver den bare der i timer og til sids efter ca 4-5 timer får den den op på 50 grader. Så i princippet får jeg ikke noget for de timer den bare pumper løs for at få den op på 50 grader. 2 timer efter er den faldet til godt 45 grader derefter ny start.
Ok, med ingen cirkulation på/af det varme brugsvand. Så er det ikke der de 5 grader forsvinder i VVB over en time eller to.
 
Så er der kun en utilstrækkelig isolering af kappen på VVB, eller også fungere motorventilen ikke korrekt (lukker helt). Det sidste gør der til stadighed er en, måske lille, vandstrøm, der cirkulerer i VVB'ens spiral. Den "sutter" så varmen fra din beholder, når det cirkulerende vand har en temperatur der er mindre end den i VBB.

Men hvorfor din varmepumpe kører så lang tid har jeg ingen aning om, da min praktiske erfaring med et sådanne "dyr" er yderst begrænset (læs, jeg kun har stået og set på et anlæg der var installeret).

En strøtanke, nu "fænomenet" kun optræder i fyringssæsongen, kunne være sådanne at varmepumpen også samtidig laver varme til huset samtidig ? Det bortforklare dog ikke at temperaturen falder yderligere 10 grader i VBB, hvilket den ikke burde gøre.

Konklusion: Det er formodentelig omkring motorventilen, eller styringen deraf, der er en fejl på anlæget.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo det forklare fint hvorfor temperaturen falder yderligere 10 grader fordi, vvb taber varmen, vp starter og 3 vejs ventilen åbner nu, men radiator vandet er for koldt og tager varmen fra din vvb indtil vp har lavet nok varme til at varme alt vandet op, både i vvb og radiator systemet.
Du skal kontrollere at din 3 vejs ventil er tæt, og at den ikke åbner før der er nok varme fra vp.
Hej Nitter & mhko.

Det i skriver giver faktisk god mening .

Nitter når siger at den "sutter" varmen fra beholderen mener du så at der kan være en utæthed i i 3 vejs ventilen?? Jeg har også en buffertank på 40 l. hvilken funktion har denne så, er det ikke anlægget burde trække vand hvis det cirkulerende vand har mindre temperatur en i vvb.

mhko jeg forstå at vandtemperaturen falder pga. at vandet i rørene er koldere men, 10 graders fald er da også unormalt ik.
Og i øvrigt kan man styre sin 3 vejs ventil så den først åbner når vandet er varmt nok??

God dag
Skrevet af Joffer på 13 nov 2013 23:40
Hej Nitter & mhko.

Det i skriver giver faktisk god mening .

Nitter når siger at den "sutter" varmen fra beholderen mener du så at der kan være en utæthed i i 3 vejs ventilen?? Jeg har også en buffertank på 40 l. hvilken funktion har denne så, er det ikke anlægget burde trække vand hvis det cirkulerende vand har mindre temperatur en i vvb. 
Ja, det kan være forklaringen.

Og buffertanken ??? Det kommer helt an på hvor/hvordan den er koblet ind i systemet og hvilken temperatur vandet i den har ?? Hvis jeg gætter rigtigt, har du ingen radiatore i huset men udelukkende gulvvarme ?? Og hvis det er korrekt behøver vandtemperaturen i anlæget strengt taget ikke være ret høj, hvilket passer en varmepumpes effektivitet fint da den falder jo højere vandtemperatur den skal producere.

Der er så mange menner, det ikke er mig muligt og svare konkret. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis