Varmepumpe med kølervæske?

På min grund står en gammel varmepumpe og ruster op. Hvordan tjekker jeg om kølevæsken er tappet af inden jeg kører den på lossen? Det er en LG model.
Vh Mads
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener du kølemiddel? Altså freon.

Hvis den er fritstående og kan puttes på traileren, så kan du sikkert aflevere den på genbrugspladsen i containeren for gamle køleskabe og frysere. Men spørg kommunen først, så er du sikker på at de vil tage den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis det er en varmepumpe, så er der kølemiddel (freon af en art) i den.
Af og til bruges den misvisende betegnelse "kølevæske" om kølemidlet.

Har du evt en typebetegnelse på den, så kan vi lettere identificere maskinen og hvad den indeholder.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er en lg converter. Hjælper det?
Jeg er stadig ikke helt med.

Jeg gætter på, at du mener en LG Inverter. Altså en luft-luft varmepumpe.
Er den fast mionteret i huset, med inde- og udedel, så den ikke kan flyttes med?
I så fald må du regne med at der er kølemiddel på, og det skal tappes af inden du må nedtage skidtet. Tømningen er et job for en kølemontør.
Hvis det er en fritstående, eller den er nedatget og bare står flytbart, så er det genbrugspladsens container til fryse- og koleskabe.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Inverter er rigtigt. Den står uden at være tilsluttet og indedelen hænger stadig på væggen indenfor. Og rørene stikker ud af huset. Kan jeg bare skrue indedelen ned og køre begge dele på genbrugspladsen?
Hvem har afkoblet den ? -Kølemiddel i naturen ser "man" ikke venligt på.
Det kan være at kølemidlet (det du kalder kølevæsken) er suget tilbage i udedelen -og så burde du kunne aflevere det på genbrugspladsen.
Men hvis jeg var dig, fik en fat i en kølemontør til at tjekke det. -Myndighederne kan blive en anelse stramme i betrækket når de ser at en varmepumpe "bare" er afkoblet.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvis rørene mellem inde- og udedelen er savet over, så er alt kølemidlet væk.
I så fald kan du nedtage skidtet og sende det på genbrugen.
Spørg pladsmanden om den skal i elektronik (der er jo ikke noget freon i) eller i køleskabscontaineren.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Gamle varmepumper afleveres på genbrugstationen i den container hvor frysere og køleskabe også er , hvis du lukker på hanen på udendørs enheden ,på det tynde rør , så vidt jeg husker  , og lader pumpen køre på køl i ca 20 min så vil kølemidlet være opsamlet i udendørsenheden , derefter lukkes hanen på det tykke rør , og du kan afmontere pumpen. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tak for alle svarene. Jeg kører den på genbrugspladsen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis