Hjælp til friske blåmuslinger

Vi har netop været ved stranden - I den forbindelse opdagede vi, at der et sted var en koloni af blåmuslinger, der lå med 20 - 30 cm. afstand. Vi brækkede en enkelt op og de så gode og sunde ud.
Vi kunne godt tænke os at indsamle nogle blåmuslinger og tilberede dem.

Skal de i kogende vand eller ? - Og åbner de sig selv under evt. kogning og hvor længe skal de have.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhhhhhhhhh. Jeg svarer lige på mit eget indlæg.
Da ingen kunne hjælpe mig her på siden, måtte jeg ty til andre muligheder.

Blåmuslingerne skal skylles meget grundigt, gerne i en rigtig stor skål, hvor man rigtig kan mosle muslingerne rundt. Det er fordi de har taget lidt sand indenbords og det skal helst ud. (Det knaser mellem tænderne!) Derefter fjernes evt "skæg".

Tag en stor gryde med låg, kom 1 cm hvidvin i + en stor dusk persille. og kog/damp muslingerne i 5 min.
Alle de muslinger har åbnet sig er lige til at spise - Dem der ikke åbner sig kasseres.
Server' med f.eks. hvidløgsflutes og evt. lidt salat/dressing.
En rigtig god og hyggelig forret her i sommervarmen.

Hvad med et link til den strand

betonjens
Jeg ved ikke om man kan få det endnu, men for nogle år siden fik vi blåmuslinger på Gråbrødre Torv. Det er restauranten der ligger på hjørnet tilhøjre når man går ind til torvet fra Strøg-siden østfra. Man kan sidde ude på torvet, og det var en smagsoplevelse den suppe de var kogt i, og som vi slubrede i os.

Hvad den indeholdt ved jeg ikke, men en oplevelse af de store var det.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hejsa, du glemmer lige, at før du koger dem, mens de er friske, skal du lige banke dem, forsigtigt, ned i bordet, hvis de ikke lukker sig, skal du ikke tilberede dem, ellers er det rigtigt nok......
Annonce
Og lige et lille fif........., tEn bitter erfaring, jeg måtte gøre.

Lad muslingerne gå i en spand i et døgns tid, inden de koger. Så undgår du, at der sidder for meget sand i dem, når de er tilberedt.

SMC
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis