Gips akustikloft - Isolering

Hej

Skal til og sætte gips akustiklofter op så her kommer det store spørgsmål jeg håber at få feedback på

Jeg frydsforskaller med 22mm høvlet der er 200mm isolering på loftet men skal der ikke også isolering mellem gipsen og dampspærreren ? til at absorbere lyden eller flytter man dampspærren over eksisterende isolering ?
Hvor lidt isolering kan man nøjes med over gipspladerne er 22mm nok for ellers kommer min dampspærrer til og sidde meget løst ?

Der er ikke plads til og nedforskalle med 50mm som nok er det rigtige
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det er nødvendigt med de 20 mm ekstra isolering, for lyd, hvis du allerede har 200 mm over.. Gipsakustikplader er jo for at tage rumklang og resonans..

Er 1. salen udnyttet? Så er det ikke nødvendigt med dampspærre i etageadskillelsen.

Dampspærren sal ikke flyttes over isolering, da den skal ligge mod den varme side.

Når du skriver at dampspærren vil komme til at ligge løst, så skal jeg nok lige høre hvordan du har monteret dampspærren?

Den skal jo normaltvis skydes fast med klammer eller lister og fuges langs kanter, og tapes ved alle samlinger for at sikre en tæt spærre..

Video om dampspærre

Princippet er det samme om det er væg eller loft.

Mvh Mærsk

Jo, sagtens..

Var 1. salen udnyttet?

Mvh Mærsk

Første salen er ikke udnyttet
Behold dampspærren hvor den er nu, og undlad de 20 mm isolering. Det vil ikke gøre den store forskel.

Hvad er du prøver at lydisolere imod?

Mvh Mærsk

Annonce
Det er bare ganske alm rumklang når jeg læser på producentens hjemmeside står der at dampspærren ikke må ligge op af gipspladen
Men det gør den jo heller ikke når du har forskallingen på 22 mm mellem loft og akustikplade.

Det der er ideen i akustikplader er at der er en perforeret plade der bryder lydbølgerne. Dampspærren ikke så meget at sige i det sammenhæng.

Grunden til at dampspærren ikke må lægge direkte på gipspladen er at du kan risikere at gennembryde den hvis du monterer en krog eller lignende. Derfor siger man at den oftest skal lægge 1/3 inde i isoleringen. Der er den jo beskyttet.

Hvordan monterer du dampspærren?

Mvh Mærsk

Dampspærrer på spær derefter forskalling 22mm høvlet og akustikplader med pladebånd på kortsamlnger
Lyde fornuftigt nok.. 

Mvh Mærsk

Svar fra Gyptone akustiklofter

Tak for din mail.

Vi anbefaler ikke at man monterer pladerne på forskalling uden isolering i hulrummet. Selvom der er isolering bag dampspærren, vil denne, som du selv nævner, spærre så man ikke får glæde af den bagvedliggende isolering, og man risikerer derfor at effekten af pladerne bliver meget begrænset.

For at udnytte Gyptonepladernes fulde akustiske potentiale anbefaler vi at der monteres 45 mm isolering bag pladerne, men hvis der ikke er plads til dette er det bedre at have 22 mm isolering end slet ingen.

Jeg håber at jeg med ovenstående hat besvaret dit spørgsmål, og hvis noget ønskes uddybet er du velkommen til at kontakte mig.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis