Hjemmelavet "Stenvæg" i MDF ris/ros

Hej

Jeg har længe gået og kikker på stenvæg, men har syntes at de har været alt for dyre, for svær at sætte op (mureevner ligger ikke til mig) og så har jeg også kikket på nogle stenvægs plader, men der syntes jeg at man for tydelig har kunne se samlingerne..

Men en sen aften, fik jeg en ide, og dagen efter tog jeg i Bauhaus og indkøbte dele til en test.. nu vil jeg gerne høre hvad i syntes om min test.



Her har jeg skåret ud i murstens størrelse i 6mm MDF og skruet dem på en MDF plade



Da det kun er en test, så har de lige fået en hurtig spartel over skruerne, og så har jeg "malet" fugerne med trælim, mit bedste bud, da jeg husker at min far engang har fortalt mig, at mørten ikke kan binde på træ, og drysset ovntørret strandsand i fugerne, ladet det tørre, og fejet overskydende af, malet igen med trælim, og sand på igen, ialt 3 gange.



Malet i en mørk koks grå agtig farve, som minder lidt om en murstensfarve.





færdig resultat med to lag maling, jeg er selv ret godt tilfreds, dog er fugerne blevet lidt ujævne, men det kunne man nok rette op på ved at bruge en fugepind til at glatte med, mens limen er våd.

Hvis der er nogle der har forslag til forbedringer, eller alternative løsninger, hører jeg meget gerne om dette..

Mvh Brian
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har kikket på metoden, men igen, det med at mure, det er ikke lige noget for mig.. og så syntes at mere at det kommer til at ligne en vandskuret væg, hvor jeg er mere ude efter af må en rigtig murstensvæg..

selvfølgelig er det tidskrævende at få savet alle de pinde der skal til.. nu er dem her lavet på en primitiv bordrundsav og en lille kapsav, men hvis jeg skal igang med det store projekt, så vil jeg save pladerne ud ved en bekendt som har en formatsav, og så går det jo stærkt, og så sætte en stop på kapsaven, så er det bare at give den gas, og så havde jeg tænkte mig, når der skal sand på, og købe en billig sandblæse pistol, og så sprøjte sandet ind i fugerne, med lavt tryk.. så tror jeg såmænd ikke et er så slemt..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er der ikke noget med, at det er gratis at få skåren pladerne i Bauhaus?
Hvis du får skåren de lange strimler, er en del af arbejdet da gjort.
det koster 20kr pr snit i Bauhaus i Herning... og de er ikke gode til at bruge den sav de har... men skal ikke give noget det andet sted, så det skal nok gå..
Hej
Det ser da ganske godt ud. :-)
Jeg har selv været noget lignende igennem, da jeg lavede min akvarie opsætning.
Jeg brugte så skumplade som jeg striimlede (med en køkkenkniv) monterede dem på væggen med montagelim, og lagde en overflade af noget der minder om fliseklæber.
Billeder kan ses på den akvarieside jeg bruger http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1524748

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det ser da flot ud!
Jeg ville nok ikke vælge en maling som skinner så meget, som billedet giver indtryk af!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det ser fint ud, jeg ville dog også vælge en knapt så blank maling.
Måske skal du eventuelt lave lidt "hakker" i selve stenene, da de hurtigt kan komme til at se lidt for ens ud, men dine fuger ser godt ud at de ikke er helt ens. 

Du kunne måske også slippe lidt nemmere over det ved at fræse fugerne ud, istedet for at skære stenene ud og så lime dem fast på en plade(selvom det selvfølgelig kræver lidt opsætning af fræser og nogle styreskinner). 

Nu har jeg ikke styr på brandregler, men jeg kunne da godt forestille mig at der ville være nogen der rynkede på næsen af så meget mdf på en væg  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ser sgu da rigtig godt ud.
Nu du er i gang med at lege, så kig evt på nogle andre forbandter; http://www.bolius.dk/alt-om/mure-og-facader/artikel/forbandter-i-murvaerk/ ..

Jeg mindes kun der er krav om kl.2 beklædning. - Ved ikke helt hvad MDF er (Hvis det overhovedet er klassificeret?), men tror ikke det er et problem, så længe malingen ikke udvikler giftige røggasser og stads.
tak for alle de rosende ord..

Neubert -> ser også godt ud med det akvarie du har fået bygget..

KTM / PinkHenrik -> malingen er en tonet prøve til 30kr, det skal selvfølgelig males med rigtig maling, så det holder, men den er faktisk ikke så blank som det ser ud til på billedet, tror det er loftlampen der skinner ind i kameraet..
Har overvejet det med at fræse, men tror bare det bliver et endnu større arbejde, og trælse hvis den skrider.
Mht. Brand, så tror jeg ikke det betyder noget, rustiklofter brænder mindst lige så godt, om ikke bedre..
mht. hakker, så har jeg med vilje ikke pudset kanterne efter saven, og med vilje ikke vendt den pæneste side op, og så er der lidt af sandet som ikke var været limet ordentlig, som ved maling, er blevet trykket med ud over stenene, så de har faktisk fået en naturligt look, det er ikke så nemt at se på billederne

AAR -> Jeg har overvejet en løber forbandt, hvor der også bruges hele sten, er ikke sikker på at jeg magter at lave rækker med halve sten
EL-Trikker
Takker.
Kom til at tænke på noget med sandet.
Da jeg i sin tid nørdede modeljernbaner, lagde jeg også sand imellem svellerne, det gjorde jeg ved at drysse det over, rette det til med en blød pensel, derefter blev det forstøvet med en blomsterforstøver, og så med en sprøjte lagde jeg trælim foortyndet med vand,oven på det fugtige sand.
Måske det kunne værre en mulighed ?

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også