Hvad gjorde man i gamle dage?

Konen og jeg var på besøg på en herregård og blev helt vild med deres flotte gamle sildebens gulve. Se det er kram! 100 år på bagen og stadig mulighed for at slibe gulvet ned og give det omgang fernis. 

Jeg kom så til at tænke på hvordan man tidligere lavede den slags gulve?

I dag ville man jo lægge en gang x-finer plader over bjælkerne (foruden isolering) og derpå lægge parketten, men hvad har man gjort tidligere ? 
Har man brugt brædder som underlag ?
Har man lagt stavene (jeg ved at de blev lavet som enkelte stave, man lagde hver for sig) som "flydende" eller har man fastgjort dem til underlaget ?







Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jow ! Men i "gamle dage" brugte man heller ikke det der papir tynde træ de kalder et parket gulv i vore dage. Stavene er mindst 25 mm. tykke og er sammensat med not og fer, ofte med dobbelt not og fer og de ligger på strøer.
Desuden sleb man ikke gulvene, men påførte et nyt lag fernis !
Jeg kan godt forestille mig at stavene er 20-30 mm tykke, men fer og not ? Hvordan det, når det lægges som sildeben ?

Ja, jeg ved godt at man "bare" gav det et lag fernis mere(og det blev de i øvrigt også flottere af, efter min mening), min pointe var bare at de gamle gulve var massive og derfor ville kunne slibes/høvles en masse gange uden at det går ud over kvaliteten. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, første gang fik det mange lag for at dække over mesters små unøjagtigheder.  Og flot er det, det kan man vist ikke komme ud over.

Tror nok der skal fire forskellige slags "brikker" til et sildebensmønster. Det ved Håndværkeren garenteret. Ellers kan han nok finde ud af det.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er fer og not da hver enkelt stav er lagt med stavens brede forskudt af hinanden og der er kun en type stav, der er lavet sådan at den har en not side og endestykke med not og den anden side har fer i siden og i enden. Det er når man starter det er svært at lægge for de første skal ligge meget nøjagtigt i retning, ellers er det bare at fylde på
Tak Håndværker, det giver mening 

Ved du noget om hvad de har brugt som underlag ? 
Hvis de har brugt brædder, har det jo været et dyrt gulv at lægge. Jeg mener, så har man lagt sildebenet oven på et "færdigt" gulv.
For selv om de enkelte stave sidder sammen med fer og not, skal de stadig understøttes godt, og hvis hver stav er en 10-20 cm lang, skal strøerne godt nok ligge tæt for at kunne understøtte det. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja de ligger så vidt mig bekendt oven på et lag 1" forskalnings bræder der igen ligger på bjælkelaget. Og ja det var en meget dyr løsning som kun dem der havde for mange penge fik lavet.
Men som en gammel snedker engang sagde til mig: de er sku tossede de der fruer der får lavet et flot parket gulv i huset, for de dækker det meste med store dyre tæpper.
ha ha, ja det er squ et paradox 

Eller som Monrad og Rislund siger: Det lugter af bladguld på carporten 

Og man skal jo bruge sine penge på et eller andet 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
O/T igen igen!
Disse sildebensmønstrede parketgulve bringer altid dårlige mindelser op i mig. Blot den helt specielle lyd af de knirkende stave, kan gøre mig helt traurig.
Som ganske spæd, blev jeg og mine 2 brødre indfanget, når det ellers lykkedes min moder, og deporteret til danseundervisning på Hotel Roar, ved danselærer Jarnvig i Roskilde. Der var netop et sådant gulv i salene, der knirkede når jeg tumlede bevidstløst omkring med underlige spjæt og sære bevægelser. Det var RÆDSELSFULDT kedeligt og totalt spild af penge og krudt. Jeg har aldrig lært det og kommer heller aldrig til det, til min hustrus store misbilligelse. Nu er jeg i den henseende, heldigvis, for gammel og stivbenet!
Jeg skal aldrig have et sådant gulv!!

Med venlig hilsen
ktm

 

@KTM
Gik der lige lidt reklame for Vild Med Dans og stemmer til Allan Simonsen?
kanske du skulle have slået dig på fodbolden i stedet.

Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at klukke af grin. Kan se det for mig!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

HÆ HÆ brugte i mange år den undskyldning at jeg havde træben !
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis