Jordforbindelse til komfur

Er det tilladt at montere induktionskogeplade og ovn uden jord når der er monteret hpfi relæ

Selvgjort er som regel velgjort.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke ulovligt, men det ville da være dumt at lade være hvis muligheden er der. Hvorfor ville du da undlade at montere den med jord? og i følge producenten skal du jo montere den med jord Det er jo din sikkerhed
Du skal jo bare huske på at sker der en fejl i ovnen, eller kogepladen så der kommer strøm på stellet, så opdager du det ikke ved at dit hpfi slår fra, men først når du røre ved det. Det derfor jorden er så vigtig, så man ikke får stød ved enl defekt brugsgenstand. Men ingen kan jo tvinge dig, selvom jeg nu krafitgt vil anbefale dig at genoverveje det.
Skrevet af Emik på 15 nov 2013 01:07

Det er jo kun dovenskab der forhindrer mig i at montere et jordspyd og bore gennem sokkel,gulv og 3skabe, så jeg holder mig til at det ikke er ulovligt.

Tak for svaret.


Det lyder, som om du aldrig har prøvet at være den udløsende faktor, når HPFI relæet blev udløst. Jeg kan godt love dig, at selv om 30mA ikke er livsfarlig, så vil du huske stødet i meget lang tid fremover. Så det vil da være en god ide at etablere den jordforbindelse. Den skal formentlig fremføres fra din gruppetavle og til et jordspyd med en overgangsmodstand på ca. 1600 Ohm.


fase
Der skal da fremføres en beskyttelseleder jord/nulling til et komfur , eller hva..........
En hpfi afbryder alene er ikke nok , men det ville en jord uden hpfi være.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 15 nov 2013 10:11
Der skal da fremføres en beskyttelseleder jord/nulling til et komfur , eller hva..........
En hpfi afbryder alene er ikke nok , men det ville en jord uden hpfi være.........

Jord uden HPFI/HFI ?
Prøv at finde dine gamle lærebøger frem og se hvor lille jordmodstanden skulle være uden HPFI - stort set uopnåeligt.
I øvrigt kan jeg ikke forstå at man kan finde på at montere komfur,vaskemaskine,opvasker o.l. uden jord. Det er stærkt kritisabelt.
Mener også de fleste hvidevarer/komfurer foreskriver en jordforbindelse - " skal jordforbindes forskriftmæssigt " mener jeg der står.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja jord uden hpfi afbryder bruges mange steder , hpfi er for eksempel bandlyst på hospitaler , der bruger man kun jord som ekstrabeskyttelse , det samme er med datacentere , da vi lavede mærsk data center på østerbro var der kun en hpfiafbryder i hele det store hus , og det var et 2 polet hpfiafbryder som skulle beskytte en elektrisk svingdør.......... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg bevæger mig ud på lidt usikker grund nu

Men mener bestemt at de jordforbindelser du omtaler ikke er ekstrabeskyttelse - men en form for udligningsforbindelse for at sikre samme potentiale på jord og de maskiner, der er jordforbundet.
En ekstrabeskyttelse skal afbryde ved fejl - og det er det man vil undgå i hospitaler og computersystemer.

Ret mig endeligt hvis jeg er helt i skoven

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Svend Høst på 15 nov 2013 15:04
Ja jord uden hpfi afbryder bruges mange steder , hpfi er for eksempel bandlyst på hospitaler , der bruger man kun jord som ekstrabeskyttelse , det samme er med datacentere , da vi lavede mærsk data center på østerbro var der kun en hpfiafbryder i hele det store hus , og det var et 2 polet hpfiafbryder som skulle beskytte en elektrisk svingdør.......... 

Det  muligt det bruges i industrien, til hospitaler og lign. Men ikke i beboelse  
Skrevet af EISOE på 15 nov 2013 16:07
Jeg bevæger mig ud på lidt usikker grund nu

Men mener bestemt at de jordforbindelser du omtaler ikke er ekstrabeskyttelse - men en form for udligningsforbindelse for at sikre samme potentiale på jord og de maskiner, der er jordforbundet.
En ekstrabeskyttelse skal afbryde ved fejl - og det er det man vil undgå i hospitaler og computersystemer.

Ret mig endeligt hvis jeg er helt i skoven

Det er ekstrabeskyttelse , en direkte jord...........og man må også bruge det i private boliger som fx. køre en fryser uden om hpfi afbryderen............ 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis