Jordforbindelse til komfur

Er det tilladt at montere induktionskogeplade og ovn uden jord når der er monteret hpfi relæ

Selvgjort er som regel velgjort.
Er det tilladt at montere induktionskogeplade og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 15 nov 2013 23:45

Det er ekstrabeskyttelse , en direkte jord...........og man må også bruge det i private boliger som fx. køre en fryser uden om hpfi afbryderen............ 

Kan du finde paragraffen på det med at køre uden om hpfi. For nu har jeg siddet og søgt på sik, og google uden at kunne finde noget. Men har ikke kunne finde en tekst, eller paragraf der omtaler der præcist. 

Ja, min varmepumpe i sommerhuset og solcelleanlægget herhjemme er godt nok sat før den primære HPFI - men er så monteret med kombi automatsikringer med indbygget HPFI.
Sådan at de ikke afbryder ved fejl på lys- eller hvidevareinstallationen - og vice versa

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis huset er fra før det blev et krav med jordleder, og installationen ikke er ændret siden den gang, er det på ingen måder ulovligt at køre uden jord på sine hvidevare. Den er ikke længere. At det så er langt at foretrække med jording, er en anden sag. Jeg ville i hvertfald sikre mig at mit hpfi relæ, koblede ud som det skulle.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Hvis fabrikanten af hvidevarerne, foreskriver der skal tilsluttes jord. Så skal de vel jordforbindes, for at være lovligt installeret?

Skrevet af SilverLine på 24 nov 2013 18:47
Hvis huset er fra før det blev et krav med jordleder, og installationen ikke er ændret siden den gang, er det på ingen måder ulovligt at køre uden jord på sine hvidevare. Den er ikke længere. At det så er langt at foretrække med jording, er en anden sag. Jeg ville i hvertfald sikre mig at mit hpfi relæ, koblede ud som det skulle.
Det er ikke helt rigtigt , på grund af man ikke brugte jernrør i vandforsyningen mere , men var gået over til plast (pel) og da det var almindeligt at man fik sin jordforbindelse på vandstikket før hovedhanen eller på et vandrør oppe i ejendommen ,en jord som mange gange ikke var særlig god , så blev det lovligt at erstatte sådan en jord med en hfi afbryder , jeg mener det er 1974 der er skilleåret..............  


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nu bor jeg i et rækkehus fra ca 62, elforsyning 2 faser + nul. Da jeg flyttede ind var der HFI relæ. Ved indflytning fik jeg nyt komfur og der blev monteret et HPFI relæ. For 5 år siden fik vi renoveret både køkken og bad med nye elkontakter til både komfur, opvasker og stik til vaskemaskine i badeværelset, alle kun med 2 faser og nul. Forøvrigt også en udendørs stikkontakt. Stadig uden noget jordstik.Jeg forventer trods alt at min installation er lovligt udført.
Forøvrigt tak for mange spændende indlæg.

Selvgjort er som regel velgjort.
Selvfølgelig har du en ekstrabeskyttelse enten som en jord via jordspyd eller hvis nettet er nulsikret som en nulling.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis