Skal jeg skifte termostater?

Jeg har 5 ældre radiatorer.
Termostaterne virker ikke længere, de sætter sig fast enten på fuld varme eller på ingen varme.
  • jeg har prøvet at massere stiften under kappen. Uden effekt
  • jeg har prøvet at smøre omkring den. Uden effekt.
  • jeg har prøvet at opstøve nye stifter, men de fås tilsyneladende ikke mere. Gevindet passer ikke.
Spørgsmål:
  1. Kan man skifte hele termostaten inkl stift og dermed undgå en dyr udskiftning af radiatorer?
  2. Hvis ja, kan det betale sig at købe nogle der har programmering af et ugeskema indbygget?
  3. Hvis nej, har jeg andre reelle muligheder end at købe nye radiatorer?

Billeder af en af de gamle, ikke-fungerende termostater.



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke VVS mand, men er du sikker på at det er termostatventiler.
Det ligner da bare en gammeldags åben og luk hane????

Det ser ud til du kan købe en termostat og sætte på i stedet for den der er nu.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
Du skal som det mindste skille dem ad og se på selve ventilen, men deres udseende antyder at de skal skiftes.
Ved Danfoss kan man skrue enheden med stiften ud uden at vandet vælter ud, men forsigtig. Det uden tvivl godt sort vand, der kommer ud.

mvh

 varmetossen

@Klaus: Jeg har haft den yderste dims af, altså den yderste 6-kantede del. En par sorte dråber vand kommer ud, men ikke mere. Men hvad er der at kigge efter her?

@GrandOldMan: Nej, jeg er ikke sikker på at det er termostat ventiler. Det er meget muligt at det bare er en skru-op-og-ned funktion. Men mit spørgsmål er nok det samme: De virker ikke engang som åben/luk hane, så kan jeg skifte dem ud?

Hvad sker der hvis jeg skruer på den yderste 6-kantede del (ca 23mm nøgle). Vælter vandet ud? Er det denne del der kan udskiftes med en ny, moderne termostat? Kan jeg risikere at radiator er så gammel at nye termostater/ventiler simpelthen ikke kan fås?
Jeg har ikke begreb om termostater, er ny ventil inkluderet i en ny termostat, eller er det særskilte dele som egentlig er uafhængige?
Hej.
Det er termostater, og når du har skruet delen med stiften ud, sidder ventilen inde i bunden, og den kan du motionere lidt, med en skruetrækker med forsigtighed, ellers med en træpind, bare tryk og slip, så skulle den gerne slippe lidt vand ud når du trykker ind og samtidig åbner den for gennemstrømningen.
Hvis du skiller mere ad, skal vandet af anlægget.

mvh






 varmetossen

til den gamle type pakdåser (store) fås et sæt med pakdåse og modificeret termostat fra Danfoss. Du behøver ikke skifte ventilhuset

 

Det er en termostatventil fra Tour og Andersson, Sverige.
Du kan evt. Udskifte termoststhovedet med et nyt.
Søg på ta rtv

Kiwko
Tak for input.
Jeg havde besøg af en VVS mand i anden forbindelse og jeg tror jeg vil give ham ret:

Problemet med mine radiatorer er ikke så meget termostaterne men ventilen helt inde bag stiften som sætter sig fast. Det stemmer med at det ikke altid umiddelbart hjælper at massere stiften.

Og denne ventil er nærmest indbygget i radiatoren, og kan ikke bare skiftes ud.
Så løsningen er nye radiatorer.

Men jeg tror, jeg lever med dem lidt endnu.
Tænk nu logisk: nogen har samlet rør og radiator med ventilhus, mon ikke " nogen" kan skille det ad igen og udskifte med Danfoss system?

 

Hej.
Rolig nu.
Ventilhoved og termostathoved er ikke en del af radiatoren. Måske din VVS'er ikke er meget for at det ser lidt indelukket ud og helst ikke vil i gang.
Ventilen har gevind, formodentlig på tilgang og en union på radiatoren, så det er til at skifte.
Vandet skal selvfølgelig af anlægget og lukkes ud af radiatoren under ventilens niveau for ikke at give sort vand på gulvet.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis