Nyt tag, genbruge gamle lægter

Halløjsa, jeg har i et stykke tid fulgt lidt med på forummet, og nu er jeg også blevet husejer, hvor der skal laves lidt tag.

Det eksisterende tag er nogle gamle betontegl, uden undertag.
Mit spørgsmål går på om man kan ligge tagplader og så undertag oven på de gamle lægter, og så nye lægter ovenpå igen, til det nye tag?
Jeg regner med at det bliver et decra tag.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kommet nye regler ang. lægte så lovmæssigt (for nogle år siden) er de gamle ikke i orden, (denne regel er lavet fordi lægterne ikke kunne bære og var ikke var sorteret rigtigt ang. knast størrelse oa. der skete ulykker med tømrersvende som styrtede ned og døde desværre) derfor gik man over til den udgave som er standart  i dag (bredere & tykkere)

Det kan selvfølgelig lade sig gøre at bruge de gamle materialer, men vil fraråde det om AT kommer forbi vanker der klækkelige bøder også med hensyn til stillads ved jeg.

Dette skrives ikke for at løfte pegefingeren men bar for at gøre opmærksom på fakta.

PS.

Et gammelt tag af beton tagsten tror jeg også skal/bør rettes op og gamle lægter vil være vanskelige at tage af uden at de vil gå i stykker.

Så tror besparelsen vil være til at leve med. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 09 nov 2013 22:04
Det kan selvfølgelig lade sig gøre at bruge de gamle materialer, men vil fraråde det om AT kommer forbi vanker der klækkelige bøder også med hensyn til stillads ved jeg.

Dette skrives ikke for at løfte pegefingeren men bar for at gøre opmærksom på fakta.
Der er også et forsikringsspørgsmål indeover.
Hvis det nye tag ikke opfylder de nye (gældende) regler, så vil forsikringen ikke dække eventuelle skader fremover.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Arhh okay
Men det er nu mere om man ville kunne forsvare, at smide krydsfiner ovenpå de eksisterende lægter, og så nye lægter oven på krydsfiner pladerne, så man på den måde også får undertag?
Du kan roligt smide plader på de gamle lægter forudsat opretning ikke er nødvendig. Hverken lovgivning eller forsikringen kommer efter dig - de var jo lovlige på det tidspunkt de blev lagt op.
Arhh okay, super Der skal nok rettes lidt op, men det regner jeg sagtens med jeg kan gøre uden at rive resten ned, det er forholdsvis lige, det på en værkstedsbygning.
Tak for inputs, det guld værd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis