Træk fra badeværelsesventilator

Jeg har eksperimenteret med ventilatorer fra HN, som er forsynet lameller, der lukker, når ventilatoren ikke kører, for at forhindre kold luft i at "falde ned" i badeværelset. Jeg er meget eksponeret for NV-vind, som farer lige ind i aftrækshætten

Det var så en kort fornøjelse, idet det med lukkemekanismen hurtigt døde.

Men hvis man nu køber en sådan ventilator med fugtstyring og en ordentlig og tæt lukkemekanisme, vil denne fugtstyring så kunne fungere ordentligt, hvis der bliver lukket og der ellers falder kold luft ned ude fra?

Håber dette giver mening!

Med venlig hilsen
ktm

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi haft sådan en siddende i badeværelset - vel 6-7 år. De duggede spejle bliver tørre på ganske få minutter efter et bad. Man kan godt se på et termofotografi, at lamellerne ikke slutter helt tæt, men rent subjektivt synes jeg ikke, der er noget særligt kuldenedfald. Den er ikke specielt eksponeret for vind lige imod - det vil selvfølgelig trække i den forkerte retning.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Vil anbefale Duka Pro Multi ventilatoren. http://www.dukaventilation.dk/PRODU...Multi.aspx

Det er en af de bedste investeringer jeg nogensinde har gjort. Den kører hele tiden, men i perioder kun i tomgang. Starter op i omdrejninger 1 gang i timen og ved bevægelse og ved tænding af lys. Bruger kun 4 watt når den kører max. Da der altid er sug da den kører hele tiden, er der ingen træk og ingen kondens. Koster ca. 1500 i vejl.pris, Silvan har den ofte til 1049,-.
Jeg er også sluppet af med fugten i resten af huset. Da jeg havde Velfac vinduer (er skrottet i mellemtiden) tog ventilatoren 70% af den vand der tidligere drev ned af vinduerne. Med nye vinduer er der aldrig dug på ruderne.

Min taghætte sidder på nordsiden af huset, men rammes af vestenvinden som er den mest forekommende, så træk var der også før jeg skiftede ventilator. Jeg har haft den i snart 2 år uden problemer. Ventilatoren sidder i loftet i brusekabinen.
Det er ikke fordi jeg døjer med fugt som sådan, men selvfølgelig lige efter bad.
Jeg klarer sagen med udtørring ved, manulet, at holde sugeren kørende, indtil der er tørt, men det var jo lettere, hvis en automatik, kunne klare sagen. Undertiden skal man jo også hjemme fra, hvor det er lidt bøvlet at sugeren skal køre for fuld skrald hele dagen eller slet ikke.

Aftrækket sidder i taget, og der er det ikke bare lige at lave en rimelig afskærmning. Men jeg har været omkring tanken!

Den der DUKA vil jeg da lure lidt mere på. Det med et stille vedvarende sug lyder rigtig godt. Det burde kunne forhindre den sporadiske, nedadgående kulde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 09 nov 2013 21:27
Det er ikke fordi jeg døjer med fugt som sådan, men selvfølgelig lige efter bad.
Jeg klarer sagen med udtørring ved, manulet, at holde sugeren kørende, indtil der er tørt, men det var jo lettere, hvis en automatik, kunne klare sagen. Undertiden skal man jo også hjemme fra, hvor det er lidt bøvlet at sugeren skal køre for fuld skrald hele dagen eller slet ikke.

Aftrækket sidder i taget, og der er det ikke bare lige at lave en rimelig afskærmning. Men jeg har været omkring tanken!

Den der DUKA vil jeg da lure lidt mere på. Det med et stille vedvarende sug lyder rigtig godt. Det burde kunne forhindre den sporadiske, nedadgående kulde.
FIk jeg nævnt at den er meget lydsvag? Man hører den stort set ikke. Jeg havde (heller) ikke meget fugt i huset før i tiden, men Velfac og stillestående luft var en dårlig cocktail. Der trækker ikke fugt/damp fra brusekabinen og ud i badeværelset når man tager bad, da ventilatoren jo da kører på fuld kraft. Tidligere (før Duka ventilatoren) måtte vi åbne vinduet i badeværelset efter badning, men det er ikke længere nødvendigt. Jeg havde også en HN ventilator forinden, den sugede ikke en skid.

Annonce
Jeg hælder mere til, at det er din taghætte, der er problemet.
Dels er den for vindfølsom, dels mangler den en kontraklap, der forhindrer, at kold luft kommer baglæns ind. Jeg kender desværre ikke til, hvilke hætter der er velegnede, bortset fra Ölands hundedyre modeller. Men mon ikke byggemarkedet kan hjælpe?

Jeg ville betakke mig for en blæser, der kører konstant. Den vil give fodkulde, når den konstant suger kold luft ind i huset.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 09 nov 2013 22:53
Jeg hælder mere til, at det er din taghætte, der er problemet.
Dels er den for vindfølsom, dels mangler den en kontraklap, der forhindrer, at kold luft kommer baglæns ind. Jeg kender desværre ikke til, hvilke hætter der er velegnede, bortset fra Ölands hundedyre modeller. Men mon ikke byggemarkedet kan hjælpe?

Jeg ville betakke mig for en blæser, der kører konstant. Den vil give fodkulde, når den konstant suger kold luft ind i huset.

Chr.
Giver ikke fodkulde. Jeg ved godt at du er en stor tilhænger af Genvex o.l. , sådanne anlæg giver da også træk.

Skrevet af ErikP på 09 nov 2013 23:34
Giver ikke fodkulde. Jeg ved godt at du er en stor tilhænger af Genvex o.l. , sådanne anlæg giver da også træk.

Sludder og vrøvl.
Et genvexanlæg giver ikke fodkulde eller træk, da det er varm luft der kommer ind.
Ja, jeg er vældig begejstret for Genvex, men jeg ved godt, at det ikke lader sig bruge og indbygge alle steder, bl.a. ikke i et gammelt hus som KTMs. Alene at skulle trække rør mm på loftet vil være håbløst.
Den skarpe læser bemærker, at jeg netop IKKE foreslår genvex i dette tilfælde. Spørgsmålet går på at undgå kuldenedfald, og det foreslår jeg løst med en anden type hætte på taget i stedet for en blæser der konstant suger kold luft ind.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Bedre sent end aldrig.
Jeg købte den anbefalede DUKA til den skitserede pris.
Så ventede jeg på, at elektrikeren, skulle dukke op. Det gjorde han så ikke. Så måtte jeg selv igang med ulovlighederne og montere sugeren! Undskyld!
Jeg må sige, at jeg er imponeret over så tyst den kører, og nej Chr. det giver ikke fodkulde når den kører stille og rolig tomgang!
Selv når den speeder op, er det meget tyst, men man kan mærke, at den alligevel får flyttet noget luft, når man holder hånden hen til apparaturet. Det bedste er dog, at der tilsyneladende ikke længere falder kold luft ned, og der nu er tropeagtig varme i badeværelset.

Med venlig hilsen
ktm

 

Rart at du kan bekræfte mine oplevelser og fint at du kunne bruge tippet.
Glemte at nævne at man kan tage ventilatordelen af og rengøre den (der samler sig lidt støv på bladene over tid).

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis