Egetræ til båd

Jeg er ved at lave en kutter i stand ( pinalhus type. jeg spørger hvor man køber det træ hende vi skal bruge, egetræ samt hvordan bygger man en svedekasse, og ikke mindst er det bedst at bruge zink eller skal det være aluminium til is-forhudning.

Hvorfor bruger nogen bomuld når de kelfrater og ikke det andet som man ser de bruger normalt, der skal jo af ligevel en form for beg i, jeg ved godt at den ene slags udvider sig når det bliver vådt det gør bomuld ikke.

Når man har slibe friboret ned til det rene træ, kan man så ikke give det en ordenlig lag linolie indtil man skal male det til foråret.

Der er zink is forhudning på nu hvor noget skal udskiftes, jeg ville fjerne det hele også for at se hvordan træet har det inden under, for der at skifte træet vis det fejler noget.

Diesel motoren en 4 cylinder fejler ikke noget er tørnet og gjort klar til venter.

Alle spanter er i ok stand og fejler ikke noget, men 6 planker skal helst udskiftes helt uden lus.
Kom med et muligt svar det ville hjælpe os meget.    
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da noget af en smørre ! Egetræ ligger de færeste byggemarkeder inde med, der skal du til en ældre trælast, eks. Bogø & Riber i Svendborg. Og det skal være natur tørede planker du skal bruge ( rimeligt dyrt iøvrigt )
En ægte svedekiste laves af træplanker som en lang kasse med en låge der kan lukkes tæt i den ene ende, i bunden skal der være en form for tremmer som holder træet der skal koges fri af bunden. Og så skal der tilføres rigelige mængder damp så temperaturen når over der 90 + grader inde i kisten. Egetræ skal koges i mindst en time pr. tomme i tykkelsen og skal bringes i den endelige form lige så snart det tages ud af kedlen, du kan ikke koge det op igen hvis du ikke når at få det rigtigt anbragt.

Jeg ved godt at større kuttere har experimenteret med aluminium som isforhudning, jeg vil dog anbefale zink da det også er noget billigere end saltvands bestandig alu.

Og mon ikke vi så lige skulle få begreberne omkring brugen af bomuld og Hampe værk på plads. Bomuld udvider sig ret meget når det bliver vådt og er ikke egnet til at blive banket i nåderne imellem bordene i skrogsiden, bomuld bruges hvor det kan presses ind / ned med en spartel eks. i dækket og ruftage. Desværre er der en del der bruger det når de vil tætne en klinkbygget jolle, det gør den dog kun mere utæt når det igen tørre ud.
Man bruger værk der er fremstillet af hampefibre til kalfatring hvor der skal lukkes af med flydende beg. Man bruger specielle mejsler til at slå værken ind med, noget der ville ødelægge bomulden.
Hvis du ikke skal sejle i vinter perioden er isforhudning ganske unødvendig.
Jo giv du blot træet et ordentligt lag fortyndet lindolie, gerne flere lag det holder træet mere friskt. med hensyn til din diesel, så husk at skifte olie på den inden vinteren og skyl kølevans systemet igennem med ren frostvædske.
Hej.
Dem jeg lige kender til er Ring Andersen i Svendborg og værftet i Stege ved Jan Pallavincini. Han er en venlig mand, ja det er Peter da også, og de laver alt arbejde på kuttere, færger og hvad du ellers kommer med. Og jeg tror da også han svarer på relevante henvendelser.


 varmetossen

Hej igen og tak for svarene.
Behøver det at være egetræ kan det ikke være bøg eller lærk, det er meget hårt træ der sider på Wallis. Blankerne er kun 15 mm tyk Wallis er en kutter/pinalhus på 26 fod med stort styrehus og stor dam samt forkahyt, et skib med charme, så hun skal have det bedste, vi har lagt en stor presenning over henne, men vi ville gerne udfører det som er muligt nu selv om det er fugtigt, så ikke det hele skal nås på 1 ½ måned.
Skrevet af Strandparken beboerforening på 09 nov 2013 11:59
Hej igen og tak for svarene.
Behøver det at være egetræ kan det ikke være bøg eller lærk, det er meget hårt træ der sider på Wallis. Blankerne er kun 15 mm tyk Wallis er en kutter/pinalhus på 26 fod med stort styrehus og stor dam samt forkahyt, et skib med charme, så hun skal have det bedste, vi har lagt en stor presenning over henne, men vi ville gerne udfører det som er muligt nu selv om det er fugtigt, så ikke det hele skal nås på 1 ½ måned.
Det kommer så sandelig an på hvad hun er bygget af, er det eg så SKAL der bruges Eg, er det Lærk skal der bruges Lærk, du kan ikke bare sætte to forskellige træsorter sammen på et skrog beklædning da de skal arbejde sammen. Bøgetræ er aldrig blevet brugt i det maritime miljø, af den simple grund at fibrene i bøgetræ er for korte så det vil splintre !
Når du skriver at bådens planker kun er 15 mm. tykke skal der ikke kalfatres, det vil simpelthen ikke kunne lade sig gører. Er du sikker på at den båd er kravelbygget, det lyder mere som en klinkbygget båd, og så har det intet med et penalhus at gører.
Og nej du kan ikke lave det nu, det er simpelthen for koldt til at rode med, især hvis der skal koges træ, det vil stivne alt for hurtigt til at du kan nå at sætte det på plads.
Jeg har efter hånden stærkt på fornemmelsen at dit projekt ikke er noget du har sat dig ret meget ind i, du ved simpelthen for lidt om både med de spørgsmål du stiller.
Du skal regne med at bare en svedekiste med en keddel vil koste dig i omegnen af 2000,00 kr. hvis du selv kan lave alt. Det er jo ikke bare en keddel hjemme fra køkkenet du skal bruge men en beholder der kan indeholde mindst 50 liter vand, den skal forsynes med sikkerheds ventil o.s.v. så du ikke rydder pladsen hvis den exploderer på grund af overtryk..
Har du overhovedet det værktøj der skal bruges ???
Havde du været en rigtig dygtig Bådebygger kunne du have klaret dig med en sav og en skarøkse plus diverse spænde anordninger, men der er vist ret langt til den tittel for dit vedkommende.

Hvis du skal ha træ skal du købe det her:
http://www.dansk-skibstrae.dk/ syd for kolding Det er bedste kvalitet i alle størrelser, Knastfrit, krumvokset osv. osv altså skibstræ.
Han er leverandør til de fleste af jyllands professionelle maritime håndværkere.

Hvis jeg var dig ville jeg få nogle kompetente folk til at komme og se på dit skiw vurdere hvad der skal laves og hvordan.
Har du et billede af dit skiw? Syndes som håndværkeren skriver at 15 mm. lyder noget klejnt (dog var den vel ikke forhuddet hvis den var klinkbygget så kravelbygget er den nu nok)... Er du sikker på at tykkelsen på bordene er 15 mm.?


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Jeg synes bestemt også, at I skal sørge for at få en dygtig håndværker til at bedømme jeres projekt.

Hvis I bare går i gang med det uden faglig viden, så kan i godt komme til at lave noget arbejde, som ikke holder ret længe, det kan være, at i gør det værre, end hvis I ikke gjorde noget.

Altså: I kan komme til at bruge en masse arbejde og en masse penge - og uden et godt resultat.
Det ville være ærgerligt.

Jeg siger det kun, fordi jeg før har oplevet projekter af den karakter, som løb ud i det rene ingenting - og som kun gav spildt arbejde.

Så skynd jer at finde en der har god forstand på træbåde, før i går videre.

Ang Bøg: et problem med bøg er, at det har meget dårlig holdbarhed - med mindre at det ligger under vand ALTID, til f. eks stråkøl, hvor det vist er det eneste sted man kan finde på at bruge det. Det fremhæver jeg kun, for at fortælle, at I skal vide meget mere om materialer og teknik, før i går videre.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Er der ellers ikke noget om at sådan en beboer forening har regler om at der kun må udeles to bajere pr. mand pr. kvarter ? At luften er tyk af "løgne historier" og at det i det hele taget gælder om at lave så lidt som muligt, altså ud over at skulle løfte en flaske fra bordet og op til munden.  
Hej, har Du nogen sinde været i en bestyrelse, hos os har vi nogen som godt kan lide at gøre noget for andre, vi er nogen som har gjort det godt de år vi har været på arbejdsmarket at for mit eget vedkommen er jeg i starten af de 50 og har pensioneret mig selv, derfor kunne det være hyggeligt at sætte Wallis istand. Og ned så drikker vi sjælden, men et glas rødvin til om aften siger vi da ikke nej til.
Det er sku da hårt at lave sådan et skib, så doven er bestyrelsen ikke hos os vel!.

Hav en forsat god aften.
Ja jeg har i en del år siddet i bestyrelsen hos MZ KLUB DK  her var det dog mest Pitzaer og cocacola der drev værket, vi skulle gerne kunne kører hjem samme dag.
Og tag det nu ikke så personligt, det er kun skrevet med en god gang humor. Tror du jeg ville have skrevet så meget hvis jeg mente at det var en fis i en hornlygte ?
Så godt ord igen.
Det er efter hånden en del år siden jeg kunne prale af at være først i halvtresserne
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også