Skrevet af Strandparken beboerforening på 09 nov 2013 11:59
Hej igen og tak for svarene.
Behøver det at være egetræ kan det ikke være bøg eller lærk, det er meget hårt træ der sider på Wallis. Blankerne er kun 15 mm tyk Wallis er en kutter/pinalhus på 26 fod med stort styrehus og stor dam samt forkahyt, et skib med charme, så hun skal have det bedste, vi har lagt en stor presenning over henne, men vi ville gerne udfører det som er muligt nu selv om det er fugtigt, så ikke det hele skal nås på 1 ½ måned.
Det kommer så sandelig an på hvad hun er bygget af, er det eg så SKAL der bruges Eg, er det Lærk skal der bruges Lærk, du kan ikke bare sætte to forskellige træsorter sammen på et skrog beklædning da de skal arbejde sammen. Bøgetræ er aldrig blevet brugt i det maritime miljø, af den simple grund at fibrene i bøgetræ er for korte så det vil splintre !
Når du skriver at bådens planker kun er 15 mm. tykke skal der ikke kalfatres, det vil simpelthen ikke kunne lade sig gører. Er du sikker på at den båd er kravelbygget, det lyder mere som en klinkbygget båd, og så har det intet med et penalhus at gører.
Og nej du kan ikke lave det nu, det er simpelthen for koldt til at rode med, især hvis der skal koges træ, det vil stivne alt for hurtigt til at du kan nå at sætte det på plads.
Jeg har efter hånden stærkt på fornemmelsen at dit projekt ikke er noget du har sat dig ret meget ind i, du ved simpelthen for lidt om både med de spørgsmål du stiller.
Du skal regne med at bare en svedekiste med en keddel vil koste dig i omegnen af 2000,00 kr. hvis du selv kan lave alt. Det er jo ikke bare en keddel hjemme fra køkkenet du skal bruge men en beholder der kan indeholde mindst 50 liter vand, den skal forsynes med sikkerheds ventil o.s.v. så du ikke rydder pladsen hvis den exploderer på grund af overtryk..
Har du overhovedet det værktøj der skal bruges ???
Havde du været en rigtig dygtig Bådebygger kunne du have klaret dig med en sav og en skarøkse plus diverse spænde anordninger, men der er vist ret langt til den tittel for dit vedkommende.