Egetræ til båd

Jeg er ved at lave en kutter i stand ( pinalhus type. jeg spørger hvor man køber det træ hende vi skal bruge, egetræ samt hvordan bygger man en svedekasse, og ikke mindst er det bedst at bruge zink eller skal det være aluminium til is-forhudning.

Hvorfor bruger nogen bomuld når de kelfrater og ikke det andet som man ser de bruger normalt, der skal jo af ligevel en form for beg i, jeg ved godt at den ene slags udvider sig når det bliver vådt det gør bomuld ikke.

Når man har slibe friboret ned til det rene træ, kan man så ikke give det en ordenlig lag linolie indtil man skal male det til foråret.

Der er zink is forhudning på nu hvor noget skal udskiftes, jeg ville fjerne det hele også for at se hvordan træet har det inden under, for der at skifte træet vis det fejler noget.

Diesel motoren en 4 cylinder fejler ikke noget er tørnet og gjort klar til venter.

Alle spanter er i ok stand og fejler ikke noget, men 6 planker skal helst udskiftes helt uden lus.
Kom med et muligt svar det ville hjælpe os meget.    
Jeg er ved at lave en kutter i stand ( pinalhus... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen, det er også iorden der skal værre plads til os alle.

Kan Du/i have en dejlig mortens aften dag.

Hilsen Jan og Marianne
Tag en tur til Slettestrand. Her kan du få svar på alle dine spørgsmål og flere til af meget dygtige bådebyggere.
Det er en investering i tid og penge, der kommer mange gange tilbage.
http://www.havbaade.dk/
Hej Kresten, måske du ikke lige har bemærket hvor Strand Parkens Beboer forening holder til, så vil det nok blive en streg i regningen hvis de skal tage en tur eller 5 op i den anden ende af landet. Det vil næsten svare til at jeg foreslår en tur til 5700 Thurø og Walsted bådeværft, et af landets bedste bådebyggerier
Selvfølgelig har jeg bemærket spørgerens postnummer.
Der bliver stillet nogen grundlæggende spørgsmål i tråden som gør, at jeg mener, at det vil være godt med et besøg hos de meget kompetente og professionelle træskibs byggere på stedet. De ved virkelig, hvad de har med at gøre, og de deler meget gerne ud af deres viden og erfaringer. Det er bedre end div. gode og velmenende råd på en hjemmeside.
Alle rådene er måske ikke rigtige, og i sidste ende er det et spørgsmål om sikkerhed på vandet.
Derfor er det, efter min vurdering, en investering i tid og penge til turen derop, der kommer mange gange igen. Det er jo noget af et projekt, der lægges op til her. Bl.a citat: "6 planker skal helst udskiftes helt uden lus."
I sidste ende er det jo også spørgernes vurdering og ikke din eller min, om det er køreturen værd.
Ja og der er sikkert løbet meget vand i åen siden jeg stod i lære hos Henningsens Bådeværft i Ranzausminde, det er jo trods alt over 38 år siden !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også