Afbryder i dørkarm

Hej alle

Dette er muligvis besvaret, men det er dog ikke lykkedes mig at finde fyldestgørende information til mit spørgsmål, så nu prøver jeg alligevel at spørge jer

Min kæreste og jeg har overtaget et hus 1967 og en af de ønsker vi havde var at skifte afbrydere og stikkontakter ud til nogle mere moderne (egentlig bare for lookets skyld). I den ene ende af huset, har de været frygtelig glade for at installere afbrydere og stikkontakter i dørkarmen og efter at have skruet en ud kunne jeg se at der ikke er nogen dåse bagved. Jeg kan læse mig til at dette var meget normalt for denne periode og derfor ikke er ulovligt. Jeg kan også læse mig til at det skulle være lovligt at udskifte disse og stadig bibeholde denne konstruktion. Jeg har kigget lidt på FUGA forfradåser og er i tvivl om man evt. skulle bore ud og smide sådan nogle ind i dørkarmen (dørkarmene er relativt brede og jeg tror derfor godt det burde være muligt), men jeg er i tvivl om man så kommer på kant med lovgivningen og hvorvidt det er noget som man selv må?

Jeg kan se at mange vælger at flytte dem ud på væggen, men jeg kan ærlig talt godt lide at de sidder i karmen 

Skal jeg bare nøjes med at skifte afbrydere og stikkontakter eller må jeg også installere en forfradåse i karmen samtidig. 

På forhand tak 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får sikkert svært ved at få rør/kabler ind i forfradåsen, hvis rørene da i det hele taget er ført helt ned til afbryderne. Jeg ville bare udskifte de nuværende, og lade dem sidde direkte i gerigtet.

Eneste grund til at indsætte en dåse, er hvis du får brug for at lave samlinger. Det må der nemlig ikke være bag gerigtet. Det kan f.eks. være hvis der går 3 ledere ind i en skrueterminal på de gamle afbrydere. På fuga kan der kun gå 2 ind, og der med er det nødvendigt med en samling - som altså ikke må laves uden en dåse.
Der er faktisk ikke nogen risiko ved det.

Jeg har udskiftet alle mine gamle mini plantangent afbrydere og stikkontakter i mine gerigter med fuga - mit hus er fra 1977 og uden dåser bagved - og det er der stadigt ikke

Og gør du det uden dåser må du lave det selv - så er det bare en udskiftning af afbryder/stikkontakt - og det må man godt selv.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mange tak, jeg gider ikke gøre det svære end højst nødvendigt så
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis