Guide til valg af gipsplader

Hej LDS'er,

Jeg har forsøgt at lave en lille guide til hvilke gipsplader man skal vælge. Men jeg synes ikke der findes meget om det på nettet, så ville høre om folk har nogle indvendinger til det jeg har skrevet indtil videre:

A1 Gipsplader

A1 gipsplader er de mest normale gipsplader som kan bruges til vægge og lofter. A1 gipsplader er MK-godkendt beklædning og kan bruges i alle type bygninger, til både vægge og lofter.

GDS Gipsplader

GDS gipsplader er et billigere alternativ til A1 gipsplader. Disse gipsplader er ikke MK-godkendte. GDS plader er godkendt til klasse 1 beklædning som fx kan være vægge og lofter i parcelhuse.

Vådrumsgips

Vådrumsgipsplader bruges, som navnet antyder, i vådrum. Disse gipsplader bruges bla. til badeværelser. Indenfor vådrumsgipsplader er der H klasser, som står for  Langsommere vandoptagning. Her findes underklasserne H1, H2 og H3.

Fibergips

Fibergipsplade anvendes de steder hvor der stilles specielle krav til styrke og stivhed. Med fibergips kan man nøjes med 1 enkelt lag fremfor 2 lag normale gipsplader. Fibergipsplader kan derudover anvendes overalt, hvor der ellers anvendes almindelig kartongips eller træplader.

Brandgipsplader

Brandgipsplader er en gipsplade med væsentligt bedre brandbeskyttende egenskaber end almindelige gipsplader. Disse gipsplader anvendes primært i konstruktioner med høje krav til brandbeskyttende egenskaber, for eksempel i vægge og lofter som rumadskillelse eller i brandtekniske konstruktioner.

Har jeg fat i det rigtige, eller er der noget der er helt hen i vejret?

Hej LDS'er, Jeg har forsøgt at lave en lille... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvilken slags gipspader skal man brug til ombygge en indsatspejs? Skorstenfejermaster sagde , at det skulle være gipsplader klasse 1. Er det nok?Hvad siger du til det?
Og så lige et par ting mere set fra malerens synspunkt : Fibergips af fabrikatet fermacell giver en forhøjning/ ring omkring skruehullerne som betyder at hele vægen skal slibes før spartling . Fibergips af fabrikatet Rigidur er helt glat fra naturens side og der dannes ingen forhøjninger / udbulninger omkring skruehuller så den kan spartles uden slibning først................ En ikke uvæsentlig detalje set med et lav-det-selv synspunkt .........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også