hjælp gulvvarme 1 sal (Ekstra pumpe)

hej stå og skal have lavet gulvvarme til første sal. Har altech gulvvarme shunt med 12 kredse etableret i stuen etage. pumpe skulle dække 250kvm. og stue etagen er 110. der er brugt 10 kredse og de sidste 2 skulle dække 1salen problemet er så den ene kreds på førstesalen vil være lige omkring de max anbefalet 120m og jeg får nu af vide af en gut at det ikke vil virke ordentligt til 1 salen og jeg skal lave en separat pumpe shunt med 3 kredse på første salen i stedet da jeg kan få problemer med at køre en så lang kreds når den først skal pumpe det der op, Er dette korrekt er der nogen med erfaring der kan sige mig om det er en no go . eller om det er go . Stå og skal i gang på mandag så skal være sikker på hvor jeg skal trække slangerne hen. Gider bare ikke bruge 7000 på en shunt mere hvis det ikke behøves omvendt gider jeg heller bruge tid på at lave nået der ikke virker Skal siges der i forvejen i stuetagen er en kreds på 120 m som eller køre upåklageligt
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pumpen skal ikke arbejde hårdere for at pumpe til førstesalen.
Den ekstra løftehøjde på ca 2,8 meter opvejes af den tilsvarende faldhøjde. Ganske som en hævert.
Hvis shunten står i kælderen er løfte/faldhøjden for stor, så ovenstående gælder for en shunt, der står i stueetagen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Gør det heller ikke nogen forskelle hvor lang kredsen er . Tænke lidt på om trykket vil falde når jeg har to 120m kredsen i stueetage og en 120 m kreds på 1 sal Eller er det helt lige meget . pumpe skulle dække 250 kvm huset er på 210 kvm
Problemet med den/de lange slanger er, at der:
1) skal mere vand igennem jo længere slangen er.
2) skal mere tryk til for at overvinde den større modstand i den lange slange.

Princippet i indreguleringen er, at den/de længste kredse er helt åbne på manifolden. De andre kredse drøvles på manifoldjusteringen. Trykket på manifolden skal være højt nok til at levere tilstrækkeligt med vand til den/de længste kredse. Pumpen skal kunne levere den nødvendige mængde vand ved det nødvendige tryk, hvis det skal fungere.
De bedste du kan gøre er at spørge en fagmand.
Han skal bruge længderne på hver af de enkelte kredse, så bør han kunne gå ind i et beregningsprogram eller lignende og finde ud af om din pumpe er stor nok.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis