osmansk gryde

Jeg fik engang en ret i Tyrkiet der så vidt jeg ved, hedder Osmansk gryde, det smager rigtig godt, og opskriften har jeg også prøvet at få fat i, men det er endnu ikke lykkedes. Byen vi holdt ferie i er Alanya. Jeg håber at der er nogen, der kan hjælpe mig. Retten kan man få i de fleste spisesteder, i hale byen, men man kan også få den, en del steder i marmaris.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af osten (den 10-12-2002).]
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg ved godt, det er lidt sent, men som nogle af jer skriver, er der måske andre, der kan bruge svaret til noget.

Jeg har søgt på Osmansk gryde, og der blev henvist til en side med opskriften:

"Tyrkisk kartoffelgryde med kogt kød (skært oksekød i tern)"

Den kommer her:

Ingredienser: 500 g skært oksekød, 1 spsk. olie, 2 fed hvidløg, 2 løg, 1 squash, 1 dåse flåede tomater, 1/2 dl tomatpure, 2 1/2 dl vand, 1 spsk. stødt spidskommen, 2 tsk. tørret oregano, 1 kg kartofler, 2 tsk. salt, 1 tsk. peber

Kødet skæres i terninger, der er ca. 2x2 cm og brunes i olien sammen med de pressede hvidløgsfed i en tykbundet gryde.

Løget skrælles og deles i kvarte. Squashen skæres i 3 cm stykker, som deles i kvarte. Løg og squashstykker steges sammen med kødet et par minutter.

Flåede tomater, tomatpure, vand og krydderier tilsættes. Lad det hele koge ved svag varme i 30 minutter.

Kartoflerne skrælles, deles i kvarte og tilsættes gryden. Sørg for at kartoflerne er dækket af væske. Det hele koger endnu i 30 minutter.

Smag til med salt og peber. Hakket persille drysses over.

Linket er:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land.php?land=238&id=13192

Håber det kunne bruges til nogetsmile

Venlig hilsen

Kirstine.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis