Limtræ rem

Til en garage, opført i træ og med træspær, samt eternit tag, som måler 5x10m. Skal jeg bruge top rem på ca. 10m lang som vil blive understøttet af 5 stk. 100x100 stolper. Jeg regner med at den skal være i limtræ, men hvor bred og høj skal den være. Er der nogen der kan beregne sådan en ?

Mvh
Bo
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Daw's Bo
Det var noget af en limtræsrem, hvis ikke du har mulighed for understøtning midtvejs under rem, så skal du nok som minimun have en på 115 x 400 mm. "og den koster"
Hvis du har mulighed for understøtningen i midten, vil jeg tro en 100 x 220 mm.
Mit råd til dig, spørg på trælasten, der hvor du skal købe limtræsremmen, de giver spørgsmålet videre til producenten, hvor de så udregner den rigtige dimension.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Jeg havde regnet med at understøtte den 5 steder, altså en stolpe i hver ende og 3 stk. fordelt på midten. Stolperne havde jeg regnet med skulle være 100x100mm. Hvis jeg ser lidt på andre konstruktioner så passer en 100x200 til 100x220 limtræs bjælke meget godt som rem. Og så sker der vel ikke noget ved, at dele den i to, jeg tænker den er tung nok ellers at få på plads.

Mvh
Bo
Hej igen Bo.

3 træsøjler fordelt på 10 mtr. Det må være en Ellert du har som bil. haha
Det skulle ikke væer nødvendigt med så mange, en i midte skulle være ok, længden på træsøjle skulle heller ikke være af de længste, vælg her en 100 x 100 limtræ, kontroller her at den er lige, den må ikke bue, så mister den styrken.
Mht. bjælke i limtræ, er prisen i meter, det ville være synd at dele den på midte, tre stærke mænd skulle let kunne løfte den på plads, hvid der er mulighed for at hæve remmen trinvis.
Husk at sætte rem på pap/spærre over murværk i gavle, samt vindbånd/kryds.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Mmh, måske vi snakker lidt forbi hinanden. Limtræs bjælken (top rem) skal som sagt være de 10m og skal op at hvile 5 stk. (det kan godt være det er for mange) 2,x meter lange lodrette stolper i størrelsen 100x100mm bredde. Så hele bygnings højden, incl. Højden på limtræ bjælken, bliver i alt 2,5m. Mener du virkelig 3 mænd kan løfte denne bjælke om.

Mvh
Bo
Hej Bo.

Ja hvis de tre mænd er nordjyder, kan de let løfte remmen på plads. haha
Vægten af limtræsremmen er omkring 110-115 kg. så det skulle ikke være umuligt at få den på plads, brug hellere nogen tid på planlægning, så ikke der sker fej når i går igang med løftearbejdet.

------------------
Poul Erik

PE

Annonce
Hej Poul Erik

Nå, men jeg er ren fynbo så vi skal nok være fire mænd, nej jeg troede faktisk den var meget tungere, så det skal nok gå.
Men hvad mener du, er 5 stk. 100x100 stolper til at holde en 100x200 mm limtræs top-rem for meget. Jeg synes når jeg sådan kigger på andre konstruktioner, så bruger man typisk 3-4 stk. stolper for ca. 8 meter lang carport/garage, så jeg tænkte at 5 stk. skulle bruges på 10 meter.
I første omgang er det skelettet som derefter skal beklædes. Der er selvfølgelig også et skelet i enderne, men de laves ikke med top-rem af limtræ. Og spærene på ca. 5m lægges oven på top-remmen.

Mvh
Bo
Hej igen, igen.

Søjleantallet afhænger af din træremdimension, hvis du ingen søjler ønsker dimensionerer limtræsfabrikken remmen efter det.
Lad leverandøren af træremmen afgøre udfra dine oplysninger hvor mange søjler der er nødvendigt, oplyser du at du kun ønsker en rem på 100 x 200 mm. de fortælle hvor søjlen skal stå og hvor mange du skal have. Søjlerne/bagvæg i enderne skal du ikke regne med, det er jo en selvfølge i dit projekt.

------------------
Poul Erik

PE

Hej igen og godmorgen.

Ja hvad skal man ellers lave mens man er på arbejde, hvis ikke sider her og læser ”Lav-det-selv”.

Jeg prøver at tage kontakt til en eller anden limtræs fabrik. Det ville jo være fint hvis man kunne nøjes med 3 stk. søjler i alt (man skal ikke grave så mange huller til beton). Men det skal nu heller ikke komme an på det, om der er 5 eller 3 søjler, resten af skelettet skal jo hæftes i et eller andet, for ellers er der jo ikke noget til at hæfte beklædning på.
Du skal havde tak for hjælpen indtil videre.

Mvh
Bo
Hej Bo.
Ingen årsag, skulle det være en anden gang.

------------------
Poul Erik

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis