opskrift på gløgg???

hej!!! julen står for døren og der til høre jo gløgg, men jeg står og mangler en opskrift. for jeg gider ikke gå ud og bruge penge på det færde lavet L...!!
så vis der er en der ligge inde med en GOD opskrift på gløgg. Så ville jeg være meget glad..
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her en opskrift på ekstrakt til ”Punch fra 1870”. Den er mindst lige så god som gløgg!
Jeg vil endda sige, at den er bedre.

Ingredienser:

1 fl. Rødvin,
1 dl. Snaps,
2 stk. kanel à 4 – 5 cm.,
20 nelliker,
1 lille stk. frisk ingefær,
1 tsk. groft knuste kardemommekerner,
1 stk pommeransskal
sukker efter smag
ca. 20 smuttede mandler
2 dl. rosiner.

Læg kanel, nelliker, skivet ingefær samt kardemomme og pomeransskal i et glas med tætsluttende låg. Hæld snapsen over og lad det stå i to døgn.
Ved serveringen varmes rødvinen til kogepunktet, smages til med sukker og iblandes den siede snaps.
Kom rosiner og mandler i.

Ekstrakten kan laves i større portioner og kan trække i længere tid. Og andet end snaps kan bruges (f.eks. rom el. cognac). Det forringer bestemt ikke smagen. Men man skal da prøve sig forsigtigt frem med hvor meget (eller rettere hvor LIDT) der tilsættes rødvinen.

Venlig hilsen Mogens Olsen
Jeg har i mange år brugt en opskrift, som stod i en reklame fra Irma.

6 hele kardemomme
6 hele nelliker
1 stk hel kanel (6-8 cm)
1-2 dl snaps

100 g rosiner
2 dl hvid portvin

150 g rørsukker
2 spsk honning
3 dl vand
revet skal af en appelsin

1 fl rødvin
2-dl hvid portvin
50 g mandler

3-4 dage i forvejen: Knus krydderierne (ikke i en blender) og kom dem i en flaske. Hæld snaps over og luk flasken. Blandingen skal trække i nogle døgn. Lad rosinerne trække i et par døgn inden anvendelse.
På dagen: kog rørsukker, honning, vand og revet appelsinskal til en lage. Bland rødving og portvin i en anden gryde og varm det op til lige under kogepunktet (ikke 100 grader). Tilsæt kryddersnapsen gennem en fintmasket si. Tilsæt portvinsrosinerne og mandelsplitter. Blandingen smages til med sukkerlagen.

God fornøjelse
Flemming

PS. Kryddersnapsen kan gemmes i lang tid.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis