Hjemmelavet karry

Hvordan laver man krydderiet karry. Jeg skal ud at fiske sild i December, og ville gerne selv lave karryen til mine karrysild.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Karry er vist ikke noget man "bare" laver selv.
Det består vist af over 70 forskellige krydderier.

Mvh
ThomasB
Jeg kende ikke opskriften på Karry, eller rettere en opskrift på Karry. Men jeg så et tidspunkt her i efter året DR2, men en udsendelse der hedder "hjemmeservice" og her lavede Mick.. og co. deres egen Karry og lavede det som en pasta der skulle være bedre en den pulver vi normalt anvender.

Een af mine koleger kommer også fra det hjørne af verden hvor Karry er en meget vigtig del af madlavningen - som vore salt og pebber -han anvende også kun Karrypasta. Han køber sine varer iet eller andet etnisk supermarked...

Held med projektet men har du prøvet biblioteket...
Venligst Njord

MVH Njord
Ja, Karry er noget man selv laver, i hvert fald hvis man er Inder. Efter hvad jeg har læst kunne en Inder med lidt respekt for sit køkken ikke drømme om at bruge det som vi kalder karry.
Jeg har ikke opskriften men ved at der indgår omkring 7 (og ikke 70) forskellige krydderier, bl.a. gurkemeie, spidskommen, koriander, chili, men der findes et hav af opskrifter da det kommer meget an på hvad det skal bruges til.
Det interessere mig selv meget og jeg vil lede med lys og lygte for at finde noget som kan hjælpe os, samtidig med at jeg vil følge med her.
Måske kunne den Indiske ambassade hjælpe :-)

LG - Portugal
Hej ThomasB

1.000 tak for dine links. Jeg har nu ca. 20 spændende opskrifter at gå i gang med. Jeg skal komme med mine anbefalinger, når karrysildene er lavet og spist.

Mvh

Klaus (Khaliffen)
Annonce
Nu vi taler karry.

Hvor finder jeg en karry. der rigtigt smager af karry. Dem vi har bliver bare stærk når man hælder mere i.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Til Peter

Du spørger om hvor man kan få en karry der smager af karry ?? som du kan se af ovennævnte debat er det et blandingskrydderi med mange forskellige krydderier. Det vil sige at smagen også varierer alt efter opskrift, land og personlig smag. Du skulle måske tilsætte det krydderi seperat som du gerne vil havde noget mere af ? eller skifte din karryblanding ud med en andet type. Husk at for alt karry gælder at den skal ristes godt, ikke for længe, for at fremhæve smagen.

Mvh

------------------
Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hjemmeblandet/-lavet karry er og bliver nummer eet!
Har man een gang prøvet friskkværnet eller -malet karry er alt købt stødt-karry-pulver det rene ingenting ved siden af.

SpicySpoon-krydderier forhandler mange forskellige typer karryblandninger, der er et rigtigt godt alternativ til hjemmeblandet. Der er også lidt historie om karry. Se

"http://www.spicyspoon.com/historien/hist11.php3"

Det er IKKE nødvendigt at riste karryen eller at brænde den af hvis den er friskkværnet. (Det lugter også frygteligt i hele huset i flere dage efter). De aromatiske olier "virker" omgående. Dette forudsætter imidlertid, at man har en kværn der kan klare dette. En morter kan gøre det, men det er en meget langsommelig proces.

Det eneste kværn der duer i længden er en keramisk kværn. Årsagen til at en almindelig kværn, fx en supergod Peugeot-kværn, ikke kan anvendes er, at de olier der trænger ud af en stor del af de krydderier der indgår i blandingen inden længe vil ødelægge den. Olierne kan derimod ikke ødelægge keramisk kværnværk.

Der findes mindst 2 typer keramiske kværne. Den ene er af mærket CrushGrind til ca. 220 kr. Den anden er fra Rådvad, men kan anskaffes til en helt anden pris. Se efter tilbud hos Imerco, Inspiration o.lign. Er man heldig kan en kværn, to ekstra krydderiglas samt 3 poser krydderier erhverves for 99 kr. wink De nævnte forretninger fører også en hæderlig karryblanding.

Andre karryblandinger:

"http://hjem.get2net.dk/JCH/krydderier.htm"

Mvh

PS Hvordan gik det forresten med de karrysild?

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Fru Hoffmann (den 10-10-2002).]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også