Børnefødselsdag

Jeg skal holde min datters 1-års fødselsdag og står med det problem at jeg aldrig har lavet en lagkage før. Er der nogen der har en god ide til hendes første lagkage-oplevelse ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er en opskrift vi har brugt flere gange med stor succes. Det er godt nok ikke en lagkage, men den er god alligevel.

Bage en badepande chokolade skærekage. Skær kagen ud i firkanter ca. 7x4 cm. Skær et stykke på ca. 3x4 cm. Dette lille stykke limes med glasur oven på et af de store stykker så det ligner et lokomotiv.

"Lokomotivet" sættes på et fad efterfulgt af alle "vognene". "Hjul" i form af chokolade knapper limes på med glasur. Pynt med glasur og forskellig krymmel. Sæt evt. et lys i hver vogn og et i lokomotivet som skorsten.

MVH
Jesper

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af jesnoe (den 18-04-2002).]

3b
En god hurtig lagkage..

3 lagkagebunde fra netto.
1 pk. kakao (den der rå kakao, som ikke er tilsat sukker)
1 l. fløde
Flormelis
1 ds. ananas
1 ps. marengs (eller hvordan det nu staves)

Tag de 3 bunde og hæld noget af vandet fra ananassen udover.
Lad det stå i ca. 1 time, så bliver lagkagen ikke tør.

Lav flødeskum af fløden, og smag den til med kakaoen + flormelis. Den skal være godt brun, før den smager af chokolade.

Skær ananassen i tærn, og bred nogle af dem ud på den første bund.
Læg et lag af chokoladeflødeskummen (som smager af chokolademousse)
Grovknus 2-3 marengs, og læg dem udover chokoladeflødeskummen.
Og på med næste bund.

Gør det samme igen..

På toppen kan du enten pynte med glasur, eller med noget af chokoladeflødeskummen.

Til børnenes kakao, kan du bruge resten af chokoladeflødeskummen.

Tro mig, det er klart den bedste lagkage man overhovedet kan opdrive..(jeg har selv fundet på den, og brugt den mange gange..)

Mvh
ThomasB
Hej både Thomas & Jesper
Ikke for at gøre dig ked af din egen opfindelse Thomas, men min mor lavede en næsten tilsvarende for "mange" år siden, som vi elskede på grund af friskheden fra ananassen og væden i bunden og piftet fra flødeskummet.

Ændringerne fra dengang til din er

Vi nød knaset fra de knuste makroner og ikke marengs

- det var frisk flødeskum og ikke chokoladeflødeskum

og det var absolut de voksne der åd mest, mens børnene bare håbede på at smage.

Mht. Jespers lokomotiv lyder det som noget der kan sætte fantasien i gang. Men her har jeg det problem, at min søn overhovedet ikke synes der er noget som helst sjovt ved den!!

Mvh. JørgenE

PS: Han er 22 år rolleyes

Mvh. JørgenE
Det kan godt være at din mor lavede den, men jeg fandt på det med chokoladeflødeskummen.. shocked)

Jo, det var nok makroner, og ikke merengs.

I al fald, smager den VILDT godt..

Mvh
ThomasB
Her er en opskrift på en lagkage,som alle sikkert vil kunne lide:
3 lagkagebunde
5 bananer
1/2 pose makroner
5 æbler
1/2 l piskefløde

- Bananerne moses med en gaffel, æblerne rives groft og saften trykkes af dem. Makronerne knuses til små stykker, og alle tre dele blandes sammen. Fløden piskes stiv og halvdelen blandes sammen med fyldet. Fordeles mellem de tre bunde og pyntes til sidst med resten af flødeskummet.

Dette er en opskrift som er gået i arv i vores familie i de sidste ca. 60 år, vi ved ikke rigtigt hvorfra den kommer, men jeg har endnu ikke oplevet nogen der ikke kunne lide den.

Velbekomme.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
nu skal du jo snart holde to års fødselsdag

en vi har brugt med succes her i huset og
kun til ungerne (vi voksne syntes den er lidt
...)

lyse lagkagebunde
kagecreme (gerne hjemmelavet)
glasur
krymmel
evt farve

lagkagen ligges sammen kun med creme(ikke for meget) og
på toppen glasur evt rød hvis det er en pige
eller grøn (dreng) og derud over drysses
krymmel
flag og lys
:-

------------------
mkh burl

mkh burl
Hej Burl

Jeg er efterhånden nervøs for, at jeg er ved at gå i barndom, for det lyder som den klassiske, hvor glasuren blot er med cacao eller uden noget - og det er da mums med lidt flødeskum fra en spøjte op og ned ad siderne, og flag og små stearinlys i - sludder det er ligemeget, næsten wink

Til jer voksne, er det helt skønt at lægge flydende nougat hen over i stedet for glasuren, ikke for tyndt, og er den så evt. pyntet med lidt rå marcipan fra Anton Berg, ja så kommer julemanden jo også snart.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Super nemt...

Køb lagkagebunde. ½ liter piskefløde og nogle frosne bær.

Piskefløden piskes op og de frosne koges kort med sukker. Bær og pisket fløde blandes sammen og du har en masse som du kan smører på dine bunde. Pynt evt. med bær.

VIGTIG: De kogte bær SKAL køles grundigt ned før de kanmikses med fløden.

God fornøjelse.

Du kan se andre gode ting på www.barnetsfest.dk el. http://barnetsfest.dk/restaurants el. www.barnetsfest.dk/gratisaktiviteter

Mvh
Eksperten

Mvh

Eksperten :-)

Har du brug for underholdning til Børnefødselsdagen kan du se mere på www.barnetsfest.dk

Gad godt vide hvad den otteåriges favoritspise er i dag.   

Mvh. Christian

De er jo bare en der er inde og reklamerer for sin egen hjemmeside.. Jeg syntes det er så plat.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis