toldkrydser

hej er der nogen der kan fortælle hvad båd det er håber i kan hjælpe
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis du ikke formindsker så meget og roterer, tror jeg der er større chancer

mvh

 varmetossen

Jeg har vendt dine billeder og forstørret
- + gjort lidt skarpere igen.



Helt gode bliver de ikke på den måde, men nu er det da lettere at se hvad båd det er - så kan der komme flere bud på det.

Min egen mening:
Det ser meget ud til at være en typisk motorbåd fra før 1950
- Ret hurtiggående, men egentlig ikke et typisk "planende skrog" som vi tænker på det nu omdage.
Måske en flot privat luksusmotorbåd engang.

En meget klassisk form på skroget, som de blev lavet inden man lavede V-formet bund på planende både.

For eksempel så var de tyske Schnell-boote (E-boats) med en sådan skrogform - det betød at de var yderst sødygtige - og med en meget stor motorkraft (5-6000 kh)kunne de opnå en høj fart - omkring 40 knob såvidt jeg husker.
De havde den fordel, at var yderst sødygtige, og kunne bruges i meget dårligere vejr, end de allieredes torpedobåde kunne klare.
De var mere sødygtige and de allieredes hurtigbåde, torbedobåde mv. som havde typisk V-formet bund, og som også var noget mindre.
Den danske flåde fik en del af dem after krigen: http://www.schnellboote.dk/

Men det var et lille sidespring om S-boote

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ham jeg har fået den ved sage det var en norsk toldkrydser med jeg tror bare at den jo også må have et mærke den går ca 7-8 knob og har vist ca40hhk har kikket på nogle chalupper synes de ligner rigtig meget men kan det udelukkes det ikke er en chalup?
Hej Michael

Når jeg Googler lidt på Chalup, så bliver jeg lidt klogere - det lyder til, at "chalup" åbenbart et vidt begreb:
>>>>>>>>>>>>>
Gyldendahls:chalup, (af fr. chaloupe, antagelig fra fr. dial. chalope 'nøddeskal, lille båd'), slup, mellemstor spejlgattet robåd med tre til syv roere i hver side, mest brugt på orlogsskibe til transport af personer. I dag anvendes ligeledes motorchalupper.
>>>>>>>>>>>>>>>

Så en Chalup er alt muligt "småtteri" - det er ikke en typebåd.

Spørgsmålet: kan det udelukkes at det ikke er en chalup? - et dobbelt og kringlet spørgsmål, som er svært at forstå, og som vel betyder: er vi sikre på at der ER en Chalup?   :-)

Din båd kan være mange ting - og en toldkrydser kan vel også være en chalup - men det bliver jo en snak om ord.

Jeg håber at du har fået en båd, som du bliver glad for, og det kan være at du finder mere historie om den slags efterhånden - specielt når du møder folk på havnen.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Du kan ganske roligt gå ud fra, at toldkryser har det aldrig været, det er den for lille til.
Chalup, som egentligt betyder lille båd, kunne man måske kalde den, men mest sandsynligt er det en motorbåd bygget til en privat som lystbåd, og der blev bygget rigtig mange meget lig den i forskellige størrelser.
Der en vist ingen grund til at lede efter et mærke, men der kunne være et eller andet hugget ind i træet et sted med kraftigt træ.
Den rette betegnelse vil nok være ældre motorbåd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej lynæs det at jeg tror det måske kunne være en chalup er kun fordi jeg har kikket lidt omkring på nettet og om det er en chalup eller ej betyder ikke noget jeg kan bare godt lide vis man kan finde ud af hvad det er man har fået fat i af båd og kikker jeg en toldkrydser så ved jeg ikke hvad den kan eller hvad den blev brugt til men prøv da lige og google en toldkrydser så ser det da ikke ud til at de skal være over 27 fod
Nu er jeg af ældre årg. Og da jeg var ung, var der en masse af den slags både i Odense, og ingen af dem havde noget som helst med told at gøre, bådene var bare sådan dengang. Eller også var det spidsgattede evt. udrangerede kuttere, Pengene var ikke så store og interessen for at sejle, var ikke overvældende. Der blev sejlet fortrinsvis i fjorde og lign. sjældent til havs.
Dem, som gerne ville sejle lidt hurtigt, valgte din type på grund af de lige linier og den lange vandlinie.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du ka' se en masse træbåde på trabatsakuten.nu
under motorsejler side 6 sidste billede, er det min båd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.
Det her har jeg ikke meget forstand på, men for nu at blive i flåden, så ligner den en formindsket udgave af minestrygerne, ø-klassen fra 40'erne.
Filmen Sorte Sara viser modellen.
Har arbejdet som maskinmand på et par af disse for nogle år siden, så fik lige assosiationen

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis