Kondens på aftræk fra ventilator

Hej,

I forb. med badeværelse fik vi sat en elektrisk udsugning op. Aftræk er ca. 1,3 meter høj og går til "skorsten". Aftræk er metal flexrør med isolering, og til slut dampspærre. Kondensproblemet er UDVENDIGT på dampspærren - der er altså ikke problemer indeni røret. Kondens starter sådan cirka midt på røret, og løber så ned i dråber, og der bliver dannet en del kondens. Hvad sker der her?





12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Er der etableret udluftning i dit tagrum ved tagfod og kip? Prøv at presse en fugtmåler i træværket og se hvor højt det ligger -spærene i mit tag ligger på 13-16% og der er den foreskrevne udluftning. Metalfolien på røret er muligvis et af de kolde steder, så fugtig luft vil kondensere der...
Hej,

Der er udluftning, både fra udhængsædder og over undertagsdug i form af nogle tagsten med udluftning i. Der er ikke lavet noget nyt ved taget. Før var der bare en firkantet eternitudluftningskanal, men der var der også problemer med fugt - tror dog det var indvendigt i den.

Kunne det være en ide at fjerne aludampspærren?
Hvad skal en dampspærre på den side af isolering.? Jeg tror ikke det læser dit problem, men det lidt kavt.
Men mere isolering skulle jo kunne løse det, jeg har dog selv et aftræk hvor der kun er 25 mm på, der er ingen kondens.
Hvad skal en dampspærre på den side af isolering.? Jeg tror ikke det læser dit problem, men det lidt kavt.
Men mere isolering skulle jo kunne løse det, jeg har dog selv et aftræk hvor der kun er 25 mm på, der er ingen kondens.
Jeg synes at jeg fik inspiration til dampspærren herindefra, men kan selvfølgelig ikke finde indlægget. Jeg har stadig isolering liggende, hvis der evt skal ekstra på.
Annonce
Du må ikke hænge mig op på det, jeg er kun en simpel bonde! Men de steder jeg har etableret en udluftning, har jeg bare surret Alm rockwool omkring også en strikke til at holde det fast.
Det fungerer fint for mig
Jeg kan ikke rigtig se hvad en dampspærre skal gøre godt for, slet ikke på den udvendige side af røret, en dampspærre skal altid sidde på den varme side..
Jeg har også bare, en rullemåtte omkring, den ser tør og fin ud.
Det burde efter hånden være slået fast at en dampspærre skal ligge imellem den varme del og den kolde. Og din isolering af røret gør det til to kolde dele hvor en dampspærre intet har at gører, så fjern den og problemet er løst.

Princippet om at dampspærren skal ligge på den varme side er jo gammelkendt, men her er problemet at kondensen er UDENPÅ -hvis dampen kom indefra og ramte folien burde mineralulden være misfarvet og kondensen løbe ned indvendigt... Jeg ville stadigvæk undersøge om ventilationen af tagrummet er tilstrækkelig -bla. ved at måle fugten i tagkonstruktionen...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis