Oksemørbrad - hvordan Lars 5 30-12-2000 11:43 Jeg skal stå for nytårsmiddagen, som i år skal bestå af ca. 2 kg. oksemørbrad m. tilbehør. Nu er spørgsmålet bare, hvordan får jeg kødet rigtig godt - det skal være lys rosa - ikke rødt. 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Jørgen 489 31-12-2000 13:02 Brun det på panden, og steg det 40-45 min. i ovnen ved 250 grader - kødet skal vendes hvert 10 minut. Lad det derefter stå ½-times tid og hvile inden der skæres.Godt nytårJørgen Med venlig hilsen Jørgen
Sørensen 343 23-07-2001 10:52 Håber din mørbrad var en succes, hvis du skal gentage menuen til næste nytår vil jeg foreslå at grydestege mørbraden - den skulle nok kunne være i en stor sauterpande:- Brun mørbraden godt på alle sider i fedtstof; jeg ville vælge en god olivenolie.- Skru ned for varmen, drys med salt og peber og evt. andre krydderier efter smag, hæld lidt vædske ved (ca 2 cm i bunden af gryden/panden). Vand kan bruges men en tør hvidvin giver en god smag (og er bedre til dette formål end rødvin). Læg låg på.- Efter 10-15 min vendes mørbraden tilsæt evt mere væske og lad den simre videre yderligere 10-15 min.- Tag mørbraden op, pak den ind i staniol og lad den hvile ca 20 min medens du laver sovsen.Resten af væsken kan koges lidt ind og bruges i sovsen - smager fremragende.TS[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 23-07-2001).]