Oksemørbrad - hvordan

Jeg skal stå for nytårsmiddagen, som i år skal bestå af ca. 2 kg. oksemørbrad m. tilbehør. Nu er spørgsmålet bare, hvordan får jeg kødet rigtig godt - det skal være lys rosa - ikke rødt.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brun det på panden, og steg det 40-45 min. i ovnen ved 250 grader - kødet skal vendes hvert 10 minut.
Lad det derefter stå ½-times tid og hvile inden der skæres.

Godt nytår

Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Håber din mørbrad var en succes, hvis du skal gentage menuen til næste nytår vil jeg foreslå at grydestege mørbraden - den skulle nok kunne være i en stor sauterpande:

- Brun mørbraden godt på alle sider i fedtstof; jeg ville vælge en god olivenolie.
- Skru ned for varmen, drys med salt og peber og evt. andre krydderier efter smag, hæld lidt vædske ved (ca 2 cm i bunden af gryden/panden). Vand kan bruges men en tør hvidvin giver en god smag (og er bedre til dette formål end rødvin). Læg låg på.
- Efter 10-15 min vendes mørbraden tilsæt evt mere væske og lad den simre videre yderligere 10-15 min.
- Tag mørbraden op, pak den ind i staniol og lad den hvile ca 20 min medens du laver sovsen.

Resten af væsken kan koges lidt ind og bruges i sovsen - smager fremragende.

TS

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 23-07-2001).]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis