Hjælp til køb af LED spots

Hejsa LDSere

Jeg er ved at renovere og er i den forbindelse ved at kigge på spots.
Men jeg må indrømme at jo mere jeg jeg finder om emnet på nettet, jo mindre overblik får jeg

Jeg skal bruge spot til badeværelse, køkken og stue.
For at kunne få dem under dampspærren, så de skal have en lav indbygningshøjde.

Er der nogle specielle mærker/modeller jeg bør gå efter?

Er meget modtagelig for alt det hjælp jeg kan få, på forhånd tak =)

Anders
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til mange spots følger der en membran med til når du går igennem dampspærren. Så den stadig er tæt. Så det er jo bare at ringe til greenline, eller nogen af de andre forhandlere og forhøre dig om hvilke spots der har den membran med. Så er du ikke begrænset af indbygningshøjden.
Du går ikke galt i byen hvis du vælger sunflux 5W halo led pære. Den giver et super godt lys, som lignet en halogen. også kan de dæmpes.
Illisher: Tak for dit svar. Jeg er umiddelbart ikke interesseret i at bryde min dampspærre med mindre det er strengt nødvendigt.

Jenshøj: Jeg har set Nordtronic et par steder på nettet, er det også af god kvalitet??


Er det lige meget hvilket spot jeg køber bare jeg køber en god pære eller hvordan?
Nu er jeg godt nok elektriker, og farvet lidt deraf.

Men hjemme ved mig selv, har jeg sat spot kasser op, som jeg har tapet sammen med damp spærren, på den måde er den stadig tæt. Og ja mine spot må sidde direkte i isoleringen. Men synes det lidt er noget hutlihut med de membraner der følger med, det virker sgu lidt som en nødløsning.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Skrevet af SilverLine på 05 nov 2013 17:53
Nu er jeg godt nok elektriker, og farvet lidt deraf.

Men hjemme ved mig selv, har jeg sat spot kasser op, som jeg har tapet sammen med damp spærren, på den måde er den stadig tæt. Og ja mine spot må sidde direkte i isoleringen. Men synes det lidt er noget hutlihut med de membraner der følger med, det virker sgu lidt som en nødløsning.
Jeg er enig med Silverline.
Har også sat kasser over mine - selv over dem hvor der kun er 3 W LED i.
Også tapet fast til dampspærren.Der er jo også noget kabel - men dem vil du måske også lægge under dampspærren ? Du skal vel igennem under alle omstændigheder.
Sådan nogle kan købes for kr. 40,- hos onkel Harald.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Nu er jeg opdraget med rør installation, så har sat forskruninger i spot kassen, og på den måde kunne spænde nogen lunde tæt omkring Flex røret hen til kassen. Det samme kan gøres, hvis man bare ligger spot ledning.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Der er vel ikke den store forskel på en membran krave til en spot, også de membraner man almindeligvis anvender når man skal igennem en dampspærre. begge er jo godkendte. Men ja man kan også få safebokse som er lavet til at man klistre den fast på dampspæren, så der stadig er tæt, selvom man har skåret dampspærren væk under safeboksen.

ja det er sådan set ligegyldigt hvilken spot du vælger. Der er ikke den store forskel på dem, enten er den rund eller firkantet, set nedefra. Så har de forskellige indbygningshøjder. nogen er så lavet så de må indbygges direkte i isoleringen, og andre kræver enten at der er sageboks over, eller at der er 10-20 cm til det nærmeste brandbare materiale. - Så i bund og grund er det pæren der er den vigtigste her. Det er jo den der skal give dig et godt lys. Jeg kender dog ikke rigtig nogen LED pære som skulle være rigtig god, som kan side i de små spot på 60mm. Den sunflux jeg henviser til, kræver en spot der er 100mm da pæren er noget længere end en alm. halogen pære.
Egentlig havde havde jeg tænkt mig at undgå at skulle bryde dampspærren overhovedet.
Men hvis det ikke er til at finde ordentlige pærer som kan passe med de spots med lav indbygninghøjde, så er det da noget jeg lige må tage med i mine planer.

Så det er altså også pæren der afgør om pottet kan dæmpes?
Det er pæren (lyskilden) som dæmpes, ikke spotten Så det er udelukkende pæren som bestemmer om du kan dæmpe lyset eller ej. Selve spotten, er jo bare en "dåse" som pæren sættes i. Og det er langt fra alle LED pære som kan dæmpes. Og for så at gøre det lidt mere besværligt, så skal den pære du finder, også passe til den dæmper du vil bruge. Det er ikke alle dæmpbare pære, som fungere med alle dæmpere. Men som regel står det i spcifikationerne til pæren, hvilke dæmpere den fungere med.
Det er meget få pærer der kan dæmpes og som samtidig passer i spots med lav indbygningshøjde. Jeg har gennemtrawlet markedet og har kun kunnet finde 2-3 stk. Og så skal man endda vælge en bestemt LK dæmper til dem jeg gerne vil have. Ak ja, men sådan må det være. Orkede simpelthen ikke at skulle sætte dåser op ved de 28 spots jeg har monteret på 1. salen. Det er jo ikke gjort med dåserne, der skal også skæres ud i isoleringen, der skal føres ledning, tapes osv.

Pt. hælder jeg nok til http://www.greenline.dk/LED-paerer--Belysning-19/LED-Paerer-GU10-191/Nordtronic-5W-LED-paere-12706

Bemærk at minimum 6 skal bruges før de kan dæmpes. Jeg regner med at køre med LK UNI 350. Har LK UNI 180 flere steder i huset, men den kan ikke dæmpe dem. Den kan i øvrigt heller ikke dæmpe Sunflux-pæren som jeg også har:
http://www.greenline.dk/LED-paerer--Belysning-19/LED-Paerer-GU10-191/Sunflux-LED-paere-5W-gylden-86403
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis