Hjælp til køb af LED spots

Hejsa LDSere

Jeg er ved at renovere og er i den forbindelse ved at kigge på spots.
Men jeg må indrømme at jo mere jeg jeg finder om emnet på nettet, jo mindre overblik får jeg

Jeg skal bruge spot til badeværelse, køkken og stue.
For at kunne få dem under dampspærren, så de skal have en lav indbygningshøjde.

Er der nogle specielle mærker/modeller jeg bør gå efter?

Er meget modtagelig for alt det hjælp jeg kan få, på forhånd tak =)

Anders
Hejsa LDSere Jeg er ved at renovere og er i den... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle jeres svar

Jeg er umiddelbart nået til at jeg vil anvende nedenstående kombinationer, jeg vil blive super glad hvis i vil smide en kommentar eller to - og kom endelig med forbedringforslag

Køkken og badeværelse (ikke i bruserniche) med safebokse.
- http://www.greenline.dk/Indbygningsspot-mm-12/Indbygningsspot-230V-518/Rosetta-High-indbygningsspot-21552
- http://www.greenline.dk/LED-paerer--Belysning-19/LED-Paerer-GU10-191/Sunflux-LED-paere-5W-gylden-86403

Bør jeg anvende 60 el. 38 graders spredning?

På forhånd tak

Anders


Det er jo samme kombi som jeg har. jeg har dog ikke brugt safeboks, fordi det det ikke er nødvendigt. Spotten må jo indbygges i isoleringen. Men hvis man ønsker en helt tæt dampspærre er det jo en must hvis ikke spotten kan være der uden at bryde dampspærren. Det eneste du skal være opmærksom på, er at pæren ikke kan kippes helt, nok kun 50% grundet den fysiske størrelse. Men det er også kun 2 af mine 20+ jeg har kippet, da de fungere som spot belysning på 2 glasskabe.
Du kan godt sætte den spot inde i bruse nichen også, hvis du ellers bare har 225cm til loftet fra gulvet der ude.

om du bør vælge 38 eller 60, er jo lidt en smags sag. Jeg har 38 på alle mine, og er fint tilfreds med det, men dengang kunne den heller ikke fåes i60 grader. Du kan jo købe et par stykker af hver til at starte med, også se hvad du synes giver det bedste lys. Med 60 grader får du jo ikke lige så meget lys lige neden under spotten, som du gør med den på 38. Og det afhænger også lidt af afstanden på dine spots. Det ville jo være irriterende hvis ikke du fik lys nok på bordet fordi du valgte 60 grader.
Tak for dit svar
Umiddelbart har jeg ikke behov for at de kan kippes, så det er intet problem.

Det er ikke sådan at jeg kan få dig til at tage et billede af et af dine spots således jeg kan se hvordan de ser ud, nu da du skriver det med pærens størrelse?? (er totalt newbe på dette område, hehe)

Ang badeværelset, så læste jeg nedenstående artikel, og syntes ikke umiddelbart at jeg kan se at spottet kan side i "område 0"?
http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/sikre-lamper-i-badevaerelset/

Ja super ide med lige at købe et par af hver hjem og se ad
Nede fra kan du ikke se at den er fysisk større end en alm halogenpære. Det er oppe i selve spotten (den runde kasse pære sidder i) at den fylder mere end de alm halogenpære.

i badeværelset er alt over 225 cm over færdigt gulv zone 3. Så der må du gerne sætte dem, det har jeg også selv gjort
Skrevet af Illisher på 12 nov 2013 17:08

i badeværelset er alt over 225 cm over færdigt gulv zone 3. Så der må du gerne sætte dem, det har jeg også selv gjort
Ja - det er rigtigt.

Jeg vil nu alligevel anbefale at sørge for at det er tæt - f.eks. med o-ringe.

Taler af erfaring med et halogenspot ( 12V ) jeg havde monteret i loftet i brusekabinen - soklen holdt ikke til fugten - og jeg skiftede den flere gange inden jeg gav op og monterede en plafondlampe i stedet . Det kan også være den blev dårlig af en kombination af den forholdsvis høje strøm og fugt - det var 20 W.

Det var så også den spinkle g4 - hvor gu10 er meget kraftigere.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Ja de bliver jo udsat for en del em, fra det varme vand, det kan man jo ikke gøre det store ved. Jeg har heldigvis ikke oplevet nogen problemer med mine, men de har også kun sider der i lidt over 1 år.

Hvordan tætne med o-ringe? Så der ikke kan komme em op i spotten? Eller ud i loftrummet, for der er jo tætnet med dampspærre.
Skrevet af Illisher på 12 nov 2013 17:21
Ja de bliver jo udsat for en del em, fra det varme vand, det kan man jo ikke gøre det store ved. Jeg har heldigvis ikke oplevet nogen problemer med mine, men de har også kun sider der i lidt over 1 år.

Hvordan tætne med o-ringe? Så der ikke kan komme em op i spotten? Eller ud i loftrummet, for der er jo tætnet med dampspærre.

ØØØØh - op i spotten - det er jo der soklen sidder

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 12 nov 2013 17:23

ØØØØh - op i spotten - det er jo der soklen sidder

Hvis soklen ikke kan holde til fugten, hjælper en o-ring vel ikke. Så vil den jo stadig kunne blive fugtig. Og tvivler på der vil kunne komme nok em, op til at kunne lave en kortslutning. Men komme jo an på hvem det er der bader 
hehe - ja, det har afgjort betydning om det er datteren eller mig

Det er nu ikke kortslutning - men korrosion, der kan være problemet.
Og jeg mener faktisk mellem pæren og spotten - om det kan lade sig gøre ved jeg ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tror det kan være svært at få den til at sidder der. Så skal man nok hellere vælge en spot der er ip 66 hvis det kan fåes med GU10. Hvis man absolute ville sikre sig mod det. :p Men jeg ville nu ikke være bekymret over det, har som sagt selv spot i bruse nichen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis