Punktfundamender til skur

Hej alle aktive brugere på LDS
Jeg står og skal til at bygge et skur i min nyerhvervede kolonihave. Selve skuret bliver først bygget efter vinteren, men jeg ville gerne have styr på fundamenterne inden frosten for alvor sætter ind, så jeg ikke er afhængig af at jorden er tøet op til foråret.
Skuret skal være 6 m2 (3x2 m) med 1-på-2-beklædning, 100 mm isolering og et let tag, som ikke er besluttet.
Fra det tidligere skur der stod på grunden har jeg 6 stk. betonklodser på 30x30x20 cm med indstøbte metalbånd, så bundremmen kan fastgøres.
Men jeg har også en bunke støbemix, så jeg ville kunne støbe 6 stk nye fundamenter ned til frostfri dybde.
Mit spørgsmål er så om jeg kan nøjes med at grave ud, stampe jorden og så sætte klodserne som fundamenter for skuret. Eller er chancen for at fundamenterne til synke/hæve sig for stor?
Jeg vil gerne have det lavet ordentligt, men jeg ved også at arbejdet med at støbe fundamenter er meget større end bare at sætte klodserne. (Har støbt 16 stk i sommers til et hus på grunden)
På forhånd tak for jeres synspunkter.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede for et par år såden en have skur på 12kvm, fremgangs metoden jeg brugte var at grave 7 huller ned i 90cm hvorefter jeg puttede 7 stolpebærer i beton ned i hullerne puttede lidt jord i stampede og så kom jeg en halv pose stolpebeton i og jord igen for resten. Stolpeskoen må ikke havde kontakt med jorden.

Jeg placerede en stolpe i hvert hjørne en i hver midt på lang siden og så en stolpe der hvor jeg lavede døren.
Tak for svaret. Jeg vil ikke ud og købe flere beton-varer, når jeg allerede har en lille halv meter støbemix og 6 betonklodser liggende. Spørgsmålet er bare om betonklodserne vil give problemer senere hen når de ikke stikker dybere. Jeg tænker bare at de har den fordel at de har en relativt stort fodaftryk på 30x30 cm.
som jeg har forstået det er dybden netop vigtig er du kommer ned i frostfri dybde da du ellers risikere at beton koldsen bliver hævet og sænket hvis jorden fryser. mener man plejer og sige 90cm. men ret mig hvis jeg er forkert på den
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis