Anlæg i båden - hvordan med strømforbruget??

Hej,
Hvis jeg fx. ville have flg. anlæg: http://biltema.dk/da/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Marinestereo-24688/ samt disse højtalere: http://biltema.dk/da/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Maritim-hojttaler-31240/ (5 1/4") monteret i min båd - hvordan kan jeg så udregne det forventede strømforbrug??

Tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger de højttalere, du henviser til, er forbruget ca. 100W, svarende til ca. 10A. Sikringen til anlægget er 15A., hvis du regner med 15A, er du på den sikre side.4X25W burde kunne spille så højt, at du vil få tilkendegivelser fra de omkringboende .

fase
S. fabrin: Tak for svar!

Nu skriver du 4X25 -  går ud fra det er kanalerne til højtalerne - betyder det, at hvis jeg kun tilslutter 2 højtalere, at forbruget så kun er 50W? Og de 50W er det ikke kun hvis jeg spiller "sø højt som muligt", altså jo lavere jeg spiller jo mindre forbrug!?

Tilgiv hvis det er "dumme" spørgsmål men jeg er ikke så stærk i den slags.
Middeleffekten er MEGET lavere end spids (eller RMS) effekten - med mindre du lytter til sinussvingninger ved max volumen :-P

Tale har en middeleffekt der er omkring 20 dB lavere end max og musik onkring 10-16 dB (altså op til en faktor 100 mindre i gennemsnitseffekt ud til højttalerne), den aktuelle gennemsnitseffekt afhænger meget af det du lytter til, hvor kraftigt det er "komprimeret" (compressed). Hvor vil jeg så hen med det, jo det jeg ville sige var såmænd at det er ikke nemt at beregne strømforbruget ud fra de givne oplysninger...

Max strømmen passer sikkert fint sammen med den beregning der er vist ovenfor. og et slag på tasken for gennemsnitsstrømforbruget er at det vil være omking 1/10 af maksstrømmen (lidt højere strømforbrug hvis du har gang i en CD)...

Design kabler og sikring efter maksstrømmen. Hvis du har lange kabler til dit batteri så kan du med fordel sætte en kondensator (>10000 uF / 25V) på radioens strømforsyning, det vil udglatte strømtrækket fra batteriet og dermed mindske spændingsfaldet fra batteri til radio

 

Husk nu at strømtrækket IKKE har noget at gøre med de højttalere der tilsluttes. Effektopgivelsen på højttalere er kun til at vise hvor stor en effekt de kan klare.

Det der er vigtigt i dette tilfælde som max. effekt er de 4*40W som radioen er opgivet til at kunne levere. Om det nu også er en korrekt opgivelse ved jeg ikke - syntes nu nok det lyder som lidt i overkanten af hvad der praktisk kan lade sig gøre.

Det ændre dog ikke ved at de 100W nu stadig er et fint niveau at dimentionere dine kabler efter.

Hvis du ruller lidt ned af denne side vil du finde et 12V "nomogram" - Det er nemt at bruge når man hurtigt skal afgøre hvilket kvadrat der bør anvendes ved 12V installation.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=15414&postdays=0&postorder=asc&&start=45
Mange tak for svar - men har dog stadig lidt som jeg er i tvivl om:

- skal jeg ikke dimensionere ledninger/sikring efter flg.: 4*40W = 160W: 160W/12V = 13,3 A? Er dette korrekt?
- Som Hideout anfører ovenfor skal jeg regne med et gennemsnitligt strømforbrug på ca 1/10 af mit regnstykke ovenfor (eller lidt mere)!?
Annonce
Du kan sætte en 15A sikring foran din installation til radioen, så er du helt sikker på at sikringen ikke brænder over pga. overbelastning, men beskytter mod kortslutning. Der sidder for øvrigt en 15A sikring i radioen, som beskytter radioen mod kortslutning i radioen.

fase
Hej

Med den forstærker du linker til der, så har du drænet batteriet i båden ganske hurtigt, medmindre du holder i tomgang når du spiller op til dans.
Forstærkeren er enormt ineffektiv - og meget af den energi den bruger, bliver omsat til varme istedet for lyd ud af højtalerne.
Dertil kommer der, at et bilbatteri/bådbatteri er bygget til at levere mange ampere over kort tid, eksempelvis når du slår motoren i gang - det
er således ikke noget forbrugsbatteri, og det har ikke godt af at blive ladet langt ned som du jo gør når du sætter sådan en forstærker på.

Hvis jeg var dig, så ville jeg kigge mig om efter en Tripath baseret forstærker samt nogle følsomme højtalere. De er uhyre effektive, og omdanner stort set hver en watt til lyd.
En Tripath TA2020 trækker ca. 0,3A når den peaker - og med eksempelvis et 7aH forbrugsbatteri vil du have strøm til næsten 24 timer for fuld skrald (7Ah/0,3A = 23,3h)
dvs. i praksis kan du spille i dagevis - og det er kun med et 7Ah batteri!

En AMP6 Basic med et par P.Audio HP10W og et par tweeters ville være et godt bud.

AMP6 Basic - Lad dig ikke narre af størrelsen - der er seriøst smæk på den forstærker :-)
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=43

HP10W enheder
http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/10-tomme-c96816/paudio-hp-10w-p78414/

Her har jeg bygget et mobilt anlæg ud fra samme princip - jeg har dog doblet op på enhederne :-)
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/564

Jeg bliver nødt til at spørge dig om udgangseffekten på den forstærker, du anbefaler.

12V * 0,3A giver 3,6W. Det er jo ikke overvældende, men vel nok til hyggemusik. Og så er der ikke regnet med virkningsgraden af forstærkeren.

Din udregning af tiden for, hvor længe brugstiden for akkumulatoren er ikke helt rigtig af den grund, at Ah er beregnet ud fra 20h afladning.

Den forstærker, kimsekamse spørger til, indeholder også en radio, så jeg kunne tænke mig, at der også skulle lyttes til radio.


fase
Ja, de 0,3A må naturligvis være middelforbruget - det er længe siden jeg har rodet med det :-)

Sakset fra 41hz.com:
The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%

Jeg vil dog stadig mene, at udregningen holder vand, da den er lavet med udgangspunkt i et 7Ah blybatteri (forbrugsbatteri), og ikke en bil-akkumulator.

Jeg kan garantere dig, at forstærkeren kan spille højt. Udgangseffekten på forstærkeren er én ting - en anden ting som folk sjældent tænker over, er følsomheden på de enheder som leverer lyden. Jo højere følsomhed, jo mere lyd pr. watt.
Skrevet af aaroe på 12 nov 2013 12:10

Ja, de 0,3A må naturligvis være middelforbruget - det er længe siden jeg har rodet med det :-)



Sakset fra 41hz.com:

The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%



Jeg vil dog stadig mene, at udregningen holder vand, da den er lavet med udgangspunkt i et 7Ah blybatteri (forbrugsbatteri), og ikke en bil-akkumulator. 

  



Det må være et stykke tid siden du har rodet med det, men 2x25W svarer til et output på 50W/12V = 4,16A. i output. Dette skal deles med virkningsgraden, så alt i alt bliver dit beregnede strømforbrug større end 4,16A.

Udregningen af Ah gælder uanset om det er et forbrugs- eller bilakkumulator. 




fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis