Få dug på vinduer væk, hvordan?

Hej.
Efter vi er begynde at ha' nogle kølige nætter, er mine vinduer begyndt. at dugge indvendig.
Er der en måde man kan undgå det, uden at der koster en formue?

Tænker selv på ventilation i væggene??
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker dårlige vinduer (kuldebroer) eller for fugtigt indeklima. Jeg havde selv dårlige vinduer med så meget dug at det løb ned ad vinduerne og ødelagde karme, glaslister mm (når det blev under 8 grader uden for, jo koldere jo værre blev problemet). Efter udskiftning af disse (ellers kendte mærkevarevinduer) er jeg sluppet af med al dug på vinduerne.
Det er jo et typisk efterårsfænomen, når årstidens generelt store luftfugtighed kombineres med store temperaturforskelle mellem inde og ude. Om vinteren, når udeluften er tør, løses problemet ofte med god udluftning, men om efteråret er det om at gøre temperaturforskellen mellem inde og ude så lille som muligt. Den rigtige løsning vil være udskiftning af ruderne til lavenergi med varme kanter (det luner også på varmekontoen). Hvis man selv skifter ruderne, er det faktisk ikke så dyrt. Moderne lavenegiruder koster ikke mere end 300-350 kr. pr kvadratmeter.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Det behøves ikke at skyldes dårlige vinduer. Vi har nye lavenergivinduer (fra 2008) - og på denne årstid er der på mange af vinduerne fugt på de nederste 2 cm af ruden - i soveværelset kan det være meget mere.

Årsagen er helt klart fugtigt indeklima - på trods af vi er relativt gode til at lufte ud. Vinduerne er 2-delte horisontalt, og når vi åbner dem om morgenen og lukker den varme fugtige luft luft ud, kan man virkelig se det. Ruden ovenfor bliver helt tildugget på ydersiden.

Hvis vi her i huset skal problemet til livs, så hedder det genveksanlæg - eller lufte ud konstant...
Det behøves ikke at skyldes dårlige vinduer. Vi har nye lavenergivinduer (fra 2008) - og på denne årstid er der på mange af vinduerne fugt på de nederste 2 cm af ruden - i soveværelset kan det være meget mere.

Årsagen er helt klart fugtigt indeklima - på trods af vi er relativt gode til at lufte ud. Vinduerne er 2-delte horisontalt, og når vi åbner dem om morgenen og lukker den varme fugtige luft luft ud, kan man virkelig se det. Ruden ovenfor bliver helt tildugget på ydersiden.

Hvis vi her i huset skal problemet til livs, så hedder det genveksanlæg - eller lufte ud konstant...
Skrevet af aaroe på 04 nov 2013 17:46
Det behøves ikke at skyldes dårlige vinduer. Vi har nye lavenergivinduer (fra 2008) - og på denne årstid er der på mange af vinduerne fugt på de nederste 2 cm af ruden - i soveværelset kan det være meget mere.

Årsagen er helt klart fugtigt indeklima - på trods af vi er relativt gode til at lufte ud. Vinduerne er 2-delte horisontalt, og når vi åbner dem om morgenen og lukker den varme fugtige luft luft ud, kan man virkelig se det. Ruden ovenfor bliver helt tildugget på ydersiden.

Hvis vi her i huset skal problemet til livs, så hedder det genveksanlæg - eller lufte ud konstant...


Det er vel ikke Velfac vinduer du har?
Annonce
Mange tak for alle jeres indlæg.

Ved ikke hvor vinduerne kommer fra....
udluftning og evt nye vinduer, hvis i har rimelig lav indetemperatur så hæv den.. at andre ting, lad være med at hænge tørretøj indenfor, luft ud til det fri i badeværelset efter bad, enten med udsugning eller vinduet, sov med let åbent vindue om natten og radiator slukket og døren lukket i soveværelset.. det var bare et par ideer..

Det kommer af at fugtig luft kondensere på kolde ruder, så hvis i får nye lavenergi ruder så går det væk, medmindre problemet er at der faktisk er for meget fugt i huset..
Skrevet af je__ns på 04 nov 2013 17:57


Det er vel ikke Velfac vinduer du har?

Det er det ikke nej. De er fra Outrup, og har ingen problemer med kuldebroer - jeg har haft et IR-termometer på.
For meget fugt i ældre renoverede huse, er efter min overbevisning et gængs problem, fordi mange ikke installerer et genveksanlæg.

Alle nye huse som opføres i dag har vel genveks, og det er der nok en grund til... men hvad er forskellen på dem, og så et gammelt 70'er hus med nye døre og vinduer, dampspærre og 400mm isolering?
Skrevet af aaroe på 04 nov 2013 20:35
For meget fugt i ældre renoverede huse, er efter min overbevisning et gængs problem, fordi mange ikke installerer et genveksanlæg.

Alle nye huse som opføres i dag har vel genveks, og det er der nok en grund til... men hvad er forskellen på dem, og så et gammelt 70'er hus med nye døre og vinduer, dampspærre og 400mm isolering?

Det er et meget normalt problem, men mest fordi folk har lukket for den udluftning der er lavet i sin tid.

Vores hus er fra 1965, det har naturlig udluftning fra badeværelse og køkken i form af 2 "større" hætter på taget som via rør føre ned til nogen riste i køkken og bad, begge er blevet blokkere før vi flyttede ind u huset med 200 mm isolering proppet ind i røret, hvis rørene var fri skulle vinden nok sørge for at lufte huset ud ved at trække luft gennem div sprækker rundt omkring og ud gennem udluftningen, det er bare ikke særlig økonomisk...


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis