Få dug på vinduer væk, hvordan?

Hej.
Efter vi er begynde at ha' nogle kølige nætter, er mine vinduer begyndt. at dugge indvendig.
Er der en måde man kan undgå det, uden at der koster en formue?

Tænker selv på ventilation i væggene??
Hej. Efter vi er begynde at ha' nogle kølige... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samme udfordring.

Jeg har efterisoleret et ældre hus, hvor der nu er en tæt dampspære på 1 sal. Det gav dug i vinduerne, selvom jeg har nye vinduer fra Kastrup med emergi ruder med varmekant osv.


Jeg har valgt at bore ventilations ventiler i murene. Alternativet er vel et form for ventilationsanlæg f.eks. genveks. Dog koster et ventilations anlægget ikke bare en bondegård at installere, det koster også i drift.

Selve monteringen koster ekstra for mig, da jeg har et 1½plan hus.

Selvfølgelig koster ventilations ventilerne også via et tab af varme. Forskellen på denne udgift i forhold til udgiften forl driften af et genveksanlæg vil betyde, at jeg sikkert aldrig vil kunne opnå et break-even på ventilations anlæggets pris og monterings udgifter før at ventilations anlægget er udtjent....


Man kan lære alt, hvis man gider!
Ja, de hjælper.

Problemet med dug i vinduerne opstår kun når der er store varmeforskel mellem udenfor og indenfor. Og Rudens temperatur kommer under dugpunktet. Løsningen er derfor, at øge rudens temperatur (f.eks. bedre vinduer) eller nedsætte den relative luftfugtighed

Med ventilations ventilerne indføres luft udefra. Denne luft har en høj relativ luftfugtighed, men når den varmes op fra f.eks. 2 grader til 21 grader, forøges volumen af luften betydeligt, dog øges vandmængden ikke. Derfor bliver den relative luftfugtighed utrolig lav i den opvarmede luft udefra. Dette nedsætter den generelle luftfugtighed i rummet. Hvilket nedsætter dugpunktet på ruden.


Duka har en vejledning om korrekt placering af ventilations ventiler. Så man undgå træk gener

Man kan lære alt, hvis man gider!
Hvis du har en brændeovn, hjælper den også gevaldigt med at suge den fugtige luft ud af huset. Det er bare vigtigt at man har et vindue på klem, eller anden for for åbning ud til, så ovnen kan trække frisk luft.
Er det fint nok med sådan en her?
www.harald-nyborg.dk/p24420/friskluftventil-4-stk-9411
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis