Spartling/pudsning af kældervægge

Hej LDS'ere
Jeg vil gerne spartle/pudse væggene i min kælder.
Væggene er i gasbeton, og er kun malede.

Jeg har tænkt mig at leje en girafsliber, for at få malingen af, så spartlen kan hæfte ordenligt.

I tidligere indlæg har jeg fået det indtryk, at sandspartel ikke er godt, da det ikke er diffusionsåbent... Spørgsmålet er så hvad jeg så skal bruge?

Kan jeg bare bruge noget almindeligt universal mørtel? Det er vel diffusionsåbent - men vil det give et pænt resultat?
http://www.weber.dk/facade-og-mur/p...ertel.html

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja grunden til at sandspartel ikke duer, er at det indeholder lim, så brug du hellere den mørtel. Hvor flot det bliver afhænger i væsentlig grad af føren af pudsebrædtet
Kan godt være jeg husker galt, men er der ikke noget med at almindelig mørtel ikke hæfter særlig godt på gasbeton?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af jenshøj på 05 nov 2013 10:45
Kan godt være jeg husker galt, men er der ikke noget med at almindelig mørtel ikke hæfter særlig godt på gasbeton?

skal jeg ikke kunne sige. Men i så fald kan man smøre fliseklæber på væggen før man pudser op, så man pudser op i den våde klæber. Så skal det nok blive siddende.
Og ellers kan man jo sætte sådan et net på, som gør at pudsen lettere kan hænge ved. (kender ikke lige navnet på nettet, men det er et net med små murstens lign. stykker på.)
Der er et par tråde her inde, hvor der anbefales at bruge fliseklæb før man pudser. Søg efter "gasbeton mørtel"
Skrevet af Illisher på 05 nov 2013 10:51

skal jeg ikke kunne sige. Men i så fald kan man smøre fliseklæber på væggen før man pudser op, så man pudser op i den våde klæber. Så skal det nok blive siddende.
Og ellers kan man jo sætte sådan et net på, som gør at pudsen lettere kan hænge ved. (kender ikke lige navnet på nettet, men det er et net med små murstens lign. stykker på.)
I så tilfælde findes der en vædske der blandes i mørtelen og gør at den klæber bedre, det er en form for gummi lim. Det ligner mælk men jeg tror ikke det er sundt at drikke
Jeg har dog flere gange hvor mørtelen ikke har villet hænge, brugt et gammelt mure trick, sulfosæbe altså det der bruges til opvask, sådan et par strint ned i mørtelen og den nærmest klistre sig til underlaget.

Tak for svarene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også