Misfarvning på isolering


I forbindelse med renovering af sommerhus har jeg fjernet den yderste træ beklædning på en side af huset. Isoleringen er 20+ år (glasuld), vindpap var en gang tynd sort papir og huset har ikke dampspærre.

 

Isoleringen har tydelige sorte misfarvninger på overflade. Hvad skyldes denne misfarvning? Bør jeg skifte/fjerne isoleringen?

 

Isoleringen lugter ikke (mere end normalt) eller er fugtig.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hep,

Sommeren har tørret konstruktionen ud, men det er helt sikkert fugtrelateret.
Montér enten en dampspærre eller, hvis du ikke kan lide den slags, fjern isoleringen, luk konstruktionen og få blæst papiruld ind -det kræver ikke en dampspærre.
Hvis du vælger at køre med mineraluld/dampspærre, ville jeg nok skifte isoleringen, for den ser ikke særligt pænt skåret ud...
Hej Mads Bo,
Huset er ikke varmet op i vinter halvåret så jeg vil ikke montere en dampspærre.

Billedet er taget på ydersiden af huset, og dampspærren skal vel monteres på indersiden isoleroingen, eller?

Kan misfarvningen ikke skyldes træk?

Ja det kan godt være træk. Hvis vindpappet ikke har været helt tæt, kan det jo være støv og snavs som har sat sig med tiden. Men nu koster 1-2 pakker isolering ikke det store, så hvis du alligevel er igang med at lave noget, så skift da de bats der ser sådan ud. Det er jo ikke til at sige om det bare er snavs, skimmel eller noget andet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis