Lampeophæng med krog

Vi skal hænge en gammel, tung lampe op i et nyt udtag i loftet.
Der er lavet nyt loft, med en ny roset, og da det gamle loft forsvandt røg lysekronekrogen med, så den mangler vi nu.
Kan man montere den her krog jeg googlede mig til, en LK krog for lampeudtag?
http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9899222_01.pdf

Lampen har ophæng som ser ud til at passe fint til LK krogen, men passer krogen mon til rosetten?
Lampe

Roset

Det er vist den her, en CSP udløbsroset
http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Lampeudtag-10/CSP-udloebsroset-3031
Venlig hilsen

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rosetten og krogen passer ikke sammen, så det er ikke sikkert, at du kan hænge din lampe op i den krog og roset. Hvad vejer lampen i øvrigt? Du skiver, at lampen er tung. Den udløbsroset, du har brugt, er ikke beregnet til tunge lamper.

fase
Tak, så vil jeg se på at måske at skifte rosetten.
Det er håndværkerne der har valgt den, og de vidste ikke hvilken lampe den skulle bruges til.
Lampen er antik og med glas, så det er vigtigt for os at den hænger sikkert i sit ophæng.

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
Hvad er loftet lavet af ?

Hvis det er en gammel tung antik lampe ville jeg fastgøre en krog solidt i loftet ved siden af lampeudtaget og føre en stump ledning fra udtaget til lampen.

Ligegyldigt hvilket lampeudtag det er ville jeg ikke stole på krogen i lampeudtaget til en tung lampe.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mit øje strejfede lige teksten "max belastning 5 kg" i databladet. Der vejer din lampe formodentelig en "smule" mere. Nej, en særskilt kraftig krog i loftet burde sikre at lampen bliver på sin plads indtil du vil have den ned igen.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for hjælpen s.fabrin, Nitter og Eisoe. Jeg vil veje lampen og se, om det kan være en ny roset med krog i, så den kan komme til at hænge præcis midt i loftet, eller om det skal være en kraftigere krog ved siden af.

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
Annonce
Er meningen med den store metalkrans på dit billede ikke, at den kommer helt op mod loftet, når den er monteret?
Er den i så fald så ikke stor nok til at dække rosetten, selvom den hænger på en krog lige ved siden af?
Alternativt kunne man jo gøre, som man gjorde tidligere: Ingen roset. Det er godt nok ikke lovligt mere ved nye installationer, men det har det været tidligere. Man ser tit i gamle huse og lejligheder, at ledningerne bare kommer ud at et rør i loftet, og at tanken har været at lampen skjuler hullet og samlingen.
Jo, den store metalkrans skal skubbes op og dække. Vi vil sætte en stukroset om udtaget og skubbe metalkransen op mod den.

Jeg har tænkt videre i løbet af dagen og er kommet på at jeg kan efterligne det princip "LK krog for lampeudtag" bruger. Jeg laver større hul i rosettens dæksel, så der lige er plads til en krog sammen med ledningen og skruer en almindelig krog op i pladen over rosetten. Så kan den bære lampen. Ledningen sidder sikkert, og der kommer dæksel på rosetten oppe bag metalkransen. Og stukken sidder rundt om og ser pæn ud. Mon ikke nyt og gammelt kan forenes på den måde!

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
Du kan også skrue en krog i på hver side af rosetten og hænge en kort kæde imellem som lampen kan fastgøres til.
Go ide! Hvis krogen ikke kan sidde i midten, er det nok løsningen

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis