Ballofix i gulvvarme & centralvarme

Har flyttet rundt på indretningen i huset, og skulle åbne for en vandbåren gulvvarme i et skab i køkkenet. Der sidder fordeler-rørene til 2 x gulvvarme & 2 kredse med radiatorer. De 2 kredse med gulvvarme har ballofix-haner både på ind& ud-gang, og den ene af Radiator-kredsene.
Alle ballofix'er et utætte og løse i grebene/vriderne, så man kan vrikke dem op& ned. Det er aldrig blevet lukket for dem.
Systemet et lavet for 6 år siden af Aut. VVS'er, ved overgang fra elvarme.
Undrer på om nylon-foringerne omkring kuglerne kan tåle 55-60 grader varmt vand konstant...i hvert fald er de færdige,o og skal nu skiftes.
Må man overhovedet bruge ballofix'er til centralvarme?
Er det noget at klage over hos firmaet (byggesjusk)?
Forsikring?
Mange tak for evt svar,& tak for en guldgrube af informationer her på siderne :-)
Mvh Mitscha
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det bliver en blanding af erfaringer og personlige meninger.
Jeg sætter aldrig mere ball-o-fix'er ind i nogen som helst installation. Det er noget billigt skrammel der går til i løbet af få år.
Køb nogle kvalitetshaner, kan ikke lige nogle navne, men spørg dig for.

Det er så hamrende irriterende, at man lige skal lukke for vandet, og det er så det, man ikke lige kan

mvh

varmetossen

Ballofix er jo netop en kvalitets kuglehane forvirringen opstår fordi folk ikke bruger de rette benævnelser Ballofix er et registreret varemærke som blandt andet laver kuglehaner, men Ballofix bliver tit brugt som begreb for en kuglehane. Hvis du skal bruge en kvalitets kuglehane så køb em original ballofix eller en kuglehane fra TA

Det fikser jeg...
En Ballofix er ikke en kuglehane, men en kugleventil.

En af de ting der kan ødelægge en kugleventil er, hvis man bruger den til at drøvle med. Det duer den ikke til. Den skal enten være helt åben eller helt lukket. Længere tid i mellemstillingerne ødelægger den (sæderne bliver skæve).
Næste problemskaber er, hvis man glemmer at bevæge sine ventiler. En ventil skal bevæges og motioneres mindst hvert halve år, ellers sætter den sig fast og vil give problemer. Det gælder også såkaldte kvalitetsventiler.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak for jeres svar.. Det med at motionere haner et jo en gammel sandhed, blot skal man jo huske det:-)
Nå, men så vil jeg stoppe cirkulationspumpen, tappe noget vand af, skifte til nogle ordentlige kuglehaner, og genfylde systemet (med forøget risiko for tæring til følge)
Undret stadig på om man, efter 6 år, kan klage over vvs-arbejdet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis