Fejlmonteret vaskemaskine

Vi har været så skide smarte og fejlmontere ledninger til vaskemaskinen, så da vi tændte for strømmen, gav det et kæmpe smæld og relæet slog fra.
Nogen der har en anelse om det evt bare kan Være en simpel komponent der er brændt af? Hvad er mest sandsynligt der er sket?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på, hvordan du har fejlmonteret den. Er det en 230 volts maskine, og du har givet den 400 volt, er der stor risiko for at den er rimelig ristet.
Har sat fasen til jord, er der nok ikke sket noget.

Men prøv at få den tilsluttet korrekt, fungere den er det jo fint, for har den taget skade køre den ikke.
vi er absolut på bar bund, og burde ikke have monteret den selv. (men hvor svært kan det Være)
Er der både 230 og 400v udgang fra huset alt efter hvilke ledninger man vælger?
Maskinen har en ledning til jord, men den monterede vi ikke.
Hvordan ser jeg lige om det er 230 eller 400 volt?
Det er en hoover nextra 6kg 1400 hnl6146.
Skrevet af chhar på 03 nov 2013 16:30
vi er absolut på bar bund, og burde ikke have monteret den selv. (men hvor svært kan det Være)
Er der både 230 og 400v udgang fra huset alt efter hvilke ledninger man vælger?
Maskinen har en ledning til jord, men den monterede vi ikke.
Hvordan ser jeg lige om det er 230 eller 400 volt?
Det er en hoover nextra 6kg 1400 hnl6146.

Din maskine skal have 230V og Jord. 

Det er meget sandsynligt at du har 400V - hvis det er en installation som er beregnet til hvidevare... og der er mere end 3 ledninger fremført.

Og du alt efter om du tilslutte mellem to faser, eller fase og nul vil have hhv. 400V og 230V.

Du skal have en voltmeter/multimeter for at måle spændingen - så du kan finde hvilke leder der er faser og hvilken som er nul.
Skrevet af chhar på 03 nov 2013 16:30
vi er absolut på bar bund, og burde ikke have monteret den selv. (men hvor svært kan det Være)
Er der både 230 og 400v udgang fra huset alt efter hvilke ledninger man vælger?
Maskinen har en ledning til jord, men den monterede vi ikke.
Hvordan ser jeg lige om det er 230 eller 400 volt?
Det er en hoover nextra 6kg 1400 hnl6146.
Ja hvor svært kan det lige være? Det har vi vist alle sammen sagt et par gange i vores liv og så fundet ud af, at jo det var alligevel lidt sværere 

Men derudover så syntes jeg helt klart I skal montere jordledning på en vaskemaskine.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej.
Het ærligt, så hold jer fra det.
På jeres niveau er det overordentligt hovent at at utale: hvor svært kan det være.
Fejltagelser kan være farlige og helt unødvendigt dyre.
Jeg er bange for et voltmeter ikke vil hjælpe jer, da det også kræver lidt indsigt.
Min gamle lærer sagde engang til os håbefulde studerende: Nu skal I fandeme sætte jer ind i om I måler mellem jul og nytår eller mellem nytår og jul
Spørg nu hellere en, der ved noget om det.

mvh

 varmetossen

Ved godt hvordan et voltmeter bruges ved bare absolut intet om spænding ud over 12v og slet ikke noget om stærkstrøm, og strøm i huse. Burse have tænkt mig lidt om inden vi gik i gang. Men så langt blev der sgu ikke lige tænkt... Dumt dumt dumt.. Man lærer af sine fejl, sommetider på den dyre måde
Ja det her er uhyggeligt dumt og farligt , hvis elektroniken har fået 400 V , så kan det nok ikke svare sig at reperere den..............og montere en vaskemaskine uden beskyttende jord er mildt sagt idiotisk ,det her er en opgave for en elektriker...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis du har en 230 volts kontakt med jord i nærheden, så prøv at tilslutte til den, så kan du teste om den virker, eller den har lidt overlast.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis