Udendør på hulmur

Jeg skal have 2 lamper sat op, i stedet for den nuværende ene lampe, hvor gennemføringen er et elektrikerrør. Der vil se grimt ud hvis elektrikeren skal trække kabel på muren og sætte en dåse op i stedet for den gamle lampe. Fra loftet vil jeg nemt kunne montere elektrikerrør via hulrummet bag ydermuren, ud gennem denne og direkte ind i lamperne. Rørene skal så samles i en dåse på loftet sammen med et rør ned til tavlen/afbryderen. Når jeg etablerer dette kan jeg i samme omgang lige så godt gøre klar til et stik og en enkelt lampe på loftet.

1. Skal der være fald på gennemføringen og skal røret tætnes?

2. Skal jeg sætte rørene fast langs overkant af vandret spær og kan jeg senere isolere med 200mm ekstra rockwool ovenpå?

3. Hvilke dåser skal jeg bruge til samlingerne på loftet, stikkontakt og lampested?

4. Hvor højt skal det placeres?

5. Må der være samlinger på rørene på loftet? - De kommer jo til at ligge under isoleringen.

6. Der skal vel være en form for aflastning af rørene, hvilke og hvor?

Alle bøjninger laver jeg selv med bukkeværktøj og fjeder, så de bliver bløde og lækre som en kvindekrop.  

Så har jeg nogle betragtninger omkring elektrikerens farvevalg. Da jeg har flere projekter vil jeg gerne have en konsekvent brug af farver i hele huset efterhånden som installationen bliver renoveret og ikke afhængig af hvilken elektriker jeg tilfældigvis får ud. Jeg kan se at sik og lk har forskellige anbefalinger.

Nul og jord ligger fast. Der er rimelig enighed om brun som L1, sort sort/hvid som L2, L3 falder lidt ud med grå eller hvid. Hvorfor ikke L1 = sort, L2 = grå og L3 = hvid. Så vil faserne være toner og ikke farver. Mellemledningerne kunne så passende være brune, røde og orange mm. Tilsyneladende er det uskik med gul og grøn, hvilket virker fornuftigt i betragtning af jord. Er der en gammel garvet gut herinde som kan fortælle mig det "rigtige", så de fleste elektrikere vil føle sig velkomne i mit hus?   

mvh
gori69

gori69
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det mig ville jeg bruge kabler, og lave samlingerne i en dåse, der er synlig, på et loftsspær eller lign.
Så undgår du problemer med kondens, som hvis du bruger rør og "løse" ledninger, her kan du heller ikke få en "vandtæt" samledåse, og da den skal sidde synligt er det ikke godt.

Den bedste type samledåse til installations kabler, er dem til forskruninger, men en membran dåse skulle også være ok. 


Men hvis du vil have en elektriker, til at udføre det for dig, slipper du jo for at bekymre dig om, hvordan det skal udføres.
Tak for dit svar je__ns!

Den med kondens havde jeg ikke lige set komme!

Det vil altså sige elektrikeren fører kablet direkte ud gennem væggen?. Jeg kan se på originale installation at man har ført kabler gennem elektrikerrør. Det er vel en dårlig ide så? Jeg vil jo gerne spare hvad jeg kan, men hvis elektrikeren fører kablet direkte igennem muren kan det nærmest ikke betale sig at gøre noget som helst på forhånd. Det kan vel ikke tage lang tid for en pro at sætte stik, lampeudtag og evt samledåse op? 

gori69
Ja din elektriker trækker kabler. Fordi det er nemmest, og også billigst. Det kan godt laves i rør, men så koster det jo ekstra, og tager længere tid. Så det er ikke meget du kan gøre klar til ham :p

Men er der længere træk oppe på loftet kunne du godt sætte et elektrikerrør op, så han kan skubbe kablet igennem det på 1 min. Frem for at skulle bøjle det op hele vejen
Takker for svarende je__ns og Illisher!
Lige hvad jeg havde brug for.

gori69
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også